Kvix: Så får du ett bättre löpsteg

Att förbättra sitt löpsteg har många fördelar.
Du minskar risken för skador, kan springa snabbare och du orkar springa längre sträckor, eftersom steget blir mer ekonomiskt för kroppen. Dessutom är det roligt att springa när det känns lätt.

Det krävs tålamod för att öva upp sitt löpsteg.
Kroppen ska lära sig ett nytt rörelsemönster och du behöver troligen bygga upp en del muskulär styrka för att orka hålla löptekniken under en längre tid. Ställ in dig på att det tar mellan tre till sex månader innan du kan se en tydlig förbättring. Filma gärna ditt löpsteg regelbundet, det hjälper dig att se skillnaden.

Försök att träna löpskolning regelbundet.
Gärna ett par gånger i veckan som en del av din uppvärmning inför exempelvis intervallpass eller lättare distanspass. Löpskolning är en form av teknikträning där du slipar på olika delar av steget. Detta kommer sedan att färga av sig på din vanliga löpning och successivt förbättras ditt steg.

Fokusera på fem olika områden:
• Höften pressas fram och uppåt
• Löpsteget ska vara hjulformat
• Du ska ha en stark och kraftfull armpendling
• Håll blicken högt
• Aktivera baksida lår och rumpa.
Det här gör att du får en bra hållning och ett bra frånskjut i steget.

Ett bra tips är att köra teknikintervaller,
där du springer så bra du bara kan under en kilometer, sedan slappnar du av och vilar i ditt vanliga löpsteg en kilometer, sedan teknikfokus igen. Upprepa så länge du orkar. Även vanliga intervaller kan hjälpa dig till en bättre teknik. När du springer riktigt fort kommer du automatiskt högre upp i steget och kan skjuta ifrån bättre.

Känn efter var på foten du landar.
Det ska vara en hjulformad rörelse där du landar rakt under kroppen. För att lyckas med det behöver du höja knät och hälen mer i steget, samt ta kortare steg. Om du tar för långa steg landar du framför kroppen och bromsar då dig själv i isättningen. Ungefär 70 procent av foten ska vara i marken vid nedtrampet, för att inte överanstränga vader och hälsenor.

Det är viktigt att springa regelbundet om du vill få bättre teknik.
Mycket faller på plats ju mer du springer och det blir lättare för kroppen att komma ihåg det nya rörelsemönstret. Även om du fokuserar på annan träning under vinterhalvåret, så bör du ändå försöka upprätthålla löpningen och köra minst ett pass i veckan. Samtidigt är det klokt att också satsa på mycket styrka utöver löpningen. Träna lår, rumpa, rygg och mage – och din löpteknik kommer definitivt att förändras till det bättre.

Stort lycka till och fråga mig gärna om du har funderingar!

Madeleine Rybeck

• löpträning