Anna Lennartsdotter, PT: ”Du är aldrig starkare än din svagaste länk”

Anna Lennartsdotter är Kvix-tränaren som tar klienten utanför boxen genom att fokusera på rörelsemönstret och processen - istället för på enskilda muskler och stirra sig blind på resultatet. – Man är aldrig starkare än sin svagaste länk, det är viktigt att utgå från helheten, ta hänsyn till specifika omständigheter och stärka upp där man brister, säger Anna som efter att varit sjuk i livmoderhalscancer fått en annan ödmjukhet inför livet och insikt om vad som är av betydelse i långa loppet.

När man ”scrollar in” i Anna på sociala medier är det lätt att tro att hon föddes som ett blont tatuerat dynamitpaket med energisk utstrålning. Faktum är att hon innan 20 års ålder var en inaktiv ung vuxen som helst slappade på soffan och läste böcker, hellre än utsatte sig själv för en rask promenad. Inte förrän i småbarnsåldern upptäckte Anna, som i dag är fembarnsmamma, tjusningen med fysisk aktivitet och träning - främst som en ursäkt för att slippa ur hemmet och få mammapaus.

Vid 27 års ålder omskolade sig Anna till personlig tränare och gruppträningsinstruktör och haft som målsättning att varje år vidareutbilda sig inom träningslära. Senaste stora projektet och utbildningen var 3D-träning som fokuserar på rörelsemönstret och sambandet mellan muskler och leder. Anna, som beskriver sig själv något som en ”vetgirig nerd” har till och med, och vid två tillfällen, tagit anatomikunskaperna till sin spets genom att dissekera människokroppen under studier i Phoenix. – Det visade tydligt att människokroppen fungerar annorlunda än vad anatomiböckerna säger. Det är omöjligt att en teori och ett utförande kan funka för alla. Därför behöver man individanpassa all träning, säger Anna.

”Alla kan träna och ingen träning ska göra ont”

Hur ser ett typiskt Anna-träningspass ut?
– Under alla mina pass kommer man möta sina utmaningar i rotationer, sidledoch fram- och bakrörelser. Jag levererar alltid övningar med fler syften än jag berättar, allt för att få mer rörelse och mindre smärta för alla. Jag arbetar med kroppens förmåga att använda load/explode, d.v.s. sträcka ut och dra ihop som en gummisnodd. Med i beräkningen finns också alltid att jordens dragningskraft och yttre moment påverkar vår förmåga till arbete. Enligt min träningsfilosofi kan alla träna och ingen träning ska göra ont.

Hur är det att jobba på Kvix?
– Jag har varit med på Kvix ända sedan betaversionen och över två år nu. Med handen på hjärtat kan jag säga att Kvix är den bästa arbetsgivaren jag haft någonsin. Kvix är en familj, de tar hand om en. När jag blev sjuk i livmodershalscancer ringde Kvix marknadschef Vlora Ramadani varje vecka och frågade hur jag mådde och orkade med arbetet. Jag har aldrig tidigare haft en arbetsgivare som brytt sig på det viset.

Namn: Anna Lennartsdotter
Ålder: 49
Familj: Man och fem barn
Gör: Är professionell tränare som driver träningsstudion Progress by All i Hägersten. Aktuell med Abs on fire fredagar Kl. 11:45 och 3D rumpa Kl. 12:20 på Kvix