Träning som självhjälp under klimakteriet

Klimakteriet, paraplybegreppet över övergångsåldern, likt en omvänd pubertet, något alla kvinnor går igenom är hormonkarusellen med olika symtom; Oro, stress, svettningar, viktuppgång och sömnrubbningar samt sämre närminne är vanligt förekommande oegentligheter. Då kan vi behöva stötta upp med bioidentiskt östrogen för bättre hormonbalans. Det finns även knep som kvinnor på naturlig väg kan hjälpa sig själva, bland annat med träning. När du tränar hårt frigörs endorfiner, vilket är kroppens egna välmåendehormoner. Faktum är att du till och med kan bli av med vallningar genomträning..

– Styrketräning är det som visat sig ha absolut bäst effekt på kvinnor i klimakteriet, säger PT Anna Lennartsdotter Lindbom i sin inspirationsföreläsning på Kvix.se. Varför styrketräning? – Jo, det är för att du stärker både muskeluppbyggnaden och skelettet för att motverka benskörhet som kan uppstå när östrogenet minskar. Vilken träningsform är bäst lämpad? Generellt är det bättre att styrketräna än att konditionsträna under klimakteriet, då kroppens kortisolnivåer redan är höga. Det finns naturligtvis kvinnor som passerar klimakteriet utan märkbara besvär. Men i övergångsåldern är det extra viktigt att lyssna på kroppen och om du känner av ett märkbart ökat stresspåslag i kroppen är det bättre att satsa på lågintensiv, återhämtande träning som styrketräning, raska promenader och yoga.

Bli av med vallningar tack vare träning
– När du tränar utsöndras endorfiner som är kroppens egna välmåendehormon. Under klimakteriet minskar endorfinerna och just därför är träning extra viktigt, förklarar Anna. Vad den också gör, håll i dig, det här är riktigt häftigt! Endorfinerna som du får tack vare träning påverkar hjärnans värmereglage, de kan till och med ta bort vallningar - det vill säga svettningar. Med andra ord, du kan bli av med vallningar genom träning. Däremot ska du vara extra uppmärksam på hjärta, kärl och benskörhet när du är mitt i eller har passerat klimakteriet eftersom kroppen blir känsligare.

– Det finns de som tror att bröst- och livmoderhalscancer är den största dödsorsaken bland kvinnor...säger bokaktuella medicinjournalisten Katarina Wilk i sin föreläsning Innan mensen upphör. – Hjärt- och kärlsjukdom är ”killer number one”, så kanske är det hjärtat vi borde tänka mer på…

– Det har dessutom kommit studier som visar att östrogen skyddar hjärtat med upp till 40%. I sin bok, På väg in i väggen: eller bara i förklimakteriet? ger Katarina exempel på fakta om hur kroppen och hjärnan påverkas av hormonsvängningar.

Även maten är viktig. Många kan behöva extra järntillskott för att motverka trötthet, fibrer och D-vitamin för att absorbera kalcium. Kalcium, som i sin tur förebygger benskörhet.

Att uppleva nedstämdhet under klimakteriet är vanligt och fullt normalt. Oavsett om du vill bli mamma eller ej, går evolutionen ut på reproduktion så ”kroppen kan bli ledsen” av att inte längre kunna bli mamma när ägglossningen upphör. Därför är det viktigt att kommunicera med sin partner eller omgivning för att skapa förståelse om denna förvirrande fas i livet som ibland kan göra kvinnor temporärt personlighetsförändrade.

Finns det då positiva saker med klimakteriet?
– Ja, det finns ett lugn i att du kan vara den du är och duger som du är. Det finns ingen stress i att vilja bli gravid och hitta en partner. All oro som man känner under förklimakteriet och menopausen är som bortblåsta, bekräftar Anna som passerat klimakteriet och kommit ut på andra sidan. Sammanfattningsvis, klimakteriet påverkar hjärnan och kroppen mer än vad man kanske förstår. Om du är kvinna 35+ och misstänker att du kanske är på väg mot utbrändhet, kolla upp hormonnivåerna först! Det finns hjälp att få så du slipper genomlida klimakteriets faser som en skärseld helt i onödan. Vi vet fortfarande alldeles för lite om detta kvinnofenomen. Lyssna gärna på Annas och Katarinas inspirerande och matnyttiga föreläsningar på Kvix. Du vet väl att du som premiummedlem slipper passa programtider och kan ta del av allt material när det passar dig?

Faktaruta: Klimakteriets 3 olika faser

Fas 1. Perimenopausen, förklimakterier pågår mellan 4 -7 år och kan inträffa redan i 35 årsåldern. Under den här perioden kan man må väldigt dåligt och kanske tro att man är på väg in i väggen. Eller misstänka att man är gravid. Vanliga tecken är oregelbunden mens, ömma bröst, sömnproblem och upplevd nedstämdhet och orolighet. Många blöder mer under innan mensen upphör och därför kan man behöva ta järntillskott under den här perioden, och hela klimakteriet igenom. Östrogenet minskar, mer stresshormon. Vi blir mer stressade och oroliga och stresshormonet är både muskelnedbrytande och ökar fettinlagringen i kroppen.
Fas 2: Menopusen. 12 månader utan mens. Här kan man få ännu mer ångest, sömnsvårigheter och uppleva en torrhet i både hud och slemhinnor. Vissa drabbas av inkontinens. Vi kan få ingen eller lite mens, sämre minne, vallningar och låg självkänsla.
Fas 3. Post menopaus. När allt är över och vi kan pusta ut.

För dig som söker mer information om ämnet, lyssna gärna på Annas och Katarinas inspirerande och matnyttiga föreläsningar på Kvix. Du vet väl att du som premiummedlem slipper passa programtider och kan ta del av allt material när det passar dig!

• menopaus
  • klimakteriet

Anna Lennartsdotter, PT: ”Du är aldrig starkare än din svagaste länk”

Anna Lennartsdotter är Kvix-tränaren som tar klienten utanför boxen genom att fokusera på rörelsemönstret och processen - istället för på enskilda muskler och stirra sig blind på resultatet. – Man är aldrig starkare än sin svagaste länk, det är viktigt att utgå från helheten, ta hänsyn till specifika omständigheter och stärka upp där man brister, säger Anna som efter att varit sjuk i cancer.