Därför kan du vara stressad, och 4 steg mot lösnigen.

”Prokrastinering” är ett annat ord för att vi skjuter upp eller förhalar saker som behöver göras inom en viss tid trots att vi vet att det kommer att få negativa konsekvenser. Upplever du att du skjuter upp saker så att du får problem? Här får du veta varför vi prokrastinerar och vad du kan göra åt det.

Det kan vara svårt att upptäcka prokrastinering i sitt eget beteende eftersom det på många sätt liknar ren lathet. Det skiljer sig från lathet i den bemärkelsen att vi är medveten om att det är en dålig idé, men ändå genomför det. Att tänka på en uppgift som vi inte vill eller inte kan göra av någon anledning är alarmerande. Att skjuta upp en uppgift ger lindring för en viss tid, men baktanken av att man måste avsluta arbetet kvarstår, vilket hindrar en att vila ut på riktigt. Konsekvenserna av ett avbrutet jobb, som väntar på oss i en snar framtid, förvärrar bara situationen. Konstant spänning påverkar snabbt din hälsa – nervositet, distraheringar, huvudvärk, sömnlöshet är bara några av effekterna av att lägga undan arbetet. Vi är alltså ofta medveten om att vi prokrastinerar - nästintill varenda människa har någon gång under sitt liv prokrastinerat och är medveten om det.

Det har blivit allt vanligare att arbeta ensam, vilket fråntar en den socialt relaterade motivationen som kanske av alla känslor är mest kapabel att genomtränga prokrastinering. Vi har dessutom mer flexibla arbetstider och mer tillfällen att bli avbrutna. Närsomhelst kan vi ta upp mobilen och göra någonting som omedelbart sätter i gång belöningssystemet – snabbt och utan arbete. Är det inte självklart att aphjärnan ofta vinner över förnuftet när vi befinner oss i en miljö som konstant frestar den att avbryta det vi håller på med? Hur undviker vi prokrastinering?

Vi behöver först och främst ha förtroende på vår egen förmåga att slutföra uppgifter, eftersom prokrastinering uppstår bland annat när en person inte har tro på sin förmåga att slutföra en uppgift. Om vi identifierar motiveringen bakom det vi gör och kan se den långsiktiga fördelen, då blir det lättare att utföra uppgiften. Vi kan även använda negativa konsekvenser som en oavslutad uppgift leder till, inget allvarligt närmaste tiden, men i det långa loppet kan konsekvenserna bli större.

Om det handlar om träning innebär det att du kommer ur form, om det handlar om arbete, det vill säga någonting du måste göra för ditt eget leverne, gör du det bara jobbigare för dig själv i framtiden och andra människor som är beroende av att du utför dina uppgifter, som sen leder till försämrad arbetsmiljö, sämre hälsa osv. Hur gör jag för att inte prokrastinera alls?

Här följer 4 tips:
1. Gör en lista
En lista eller ett schema för din kommande dag. Inte för generell, utan mer specifik så det inte finns utrymme för lathet.

2. Dela upp dina uppgifter
Om du har ett mål som är tuffare är det alltid enklare att dela upp processen i mindre delmål. Genom att dela upp en uppgift i mindre delmål ger du dig själv energi på vägen mot det stora målet.

3. Minska distraktioner i den mån det går
Idag är vi alla överösta av distraktioner, känn ingen skuld att du faller offer för skrollande i mobilen eller annat som kan distrahera. Förmågan att motstå distraktioner genom viljestyrka stämmer inte riktigt. Så det bästa vi gör är att istället försätta oss i situationer där det är så svårt som möjligt att bli distraherad.

4. Var en doer, ta tag i saker så fort det är möjligt
Här blir fördelen att du då använder väldigt lite tid och energi att tänka på uppgiften och därmed utsätter dig själv för mindre chanser att skjuta på uppgiften och känna alla de negativa känslor som beteendet medför. Du blir därmed mer närvarande att njuta av mer lustfyllda uppgifter.