“Det är häftigt att dela någonting man tidigare trott varit omöjligt”

Tvåbarnsmammorna tillika Kvix-medlemmarna Lina och Lisa ska springa trailloppet BAMM för första gången tillsammans - ett utmanande terränglopp som arrangeras längst upp i norr, vid svenska Riksgränsen.

Startklassen som de båda väninnorna har anmält sig till är 30 km och loppet är extremt utifrån aspekten att man övernattar på fjället, vadar genom vatten och springer blöt. Samt att det är ett orienteringslopp och lyckas man inte navigera sig upp till toppen genom bergsdimman med karta och kompass, ja, då klarar man heller inte loppet.

Lisa Hedman 38, har aldrig sprungit ett lopp förut och har dessutom tränat sig genom och förbi en korsbandsskada. Vid intervjutillfället är hon lycklig då hon för första gången på länge klarat av att springa 2,1 mil utan att få ont under tiden eller efteråt. Lisa beskriver sig att ha varit aktiv innan barnen men blev inaktiv under småbarnsåren och nu gjort en viktresa på nästan -30 kg. Tack vare kost och träning och rehabträning känner hon sig nu redo att ta sig an det norrländska fjället tillsammans med kompisen Lina.– Det är häftigt att dela någonting man tidigare trott varit omöjligt. Men allt går med rätt inställning, smart träning och pepp från vänner, bekräftar Lisa innan hon lämnar över ordet till Lina som är med på mobilen i ett trepartssamtal.

Lina Eriksson 42, har en gedigen träningsbakgrund utan längre träningsuppehåll och har sprungit både BAMM och andra traillopp sedan tidigare. Hon har även varit medlem på Kvix sedan starten 2019. Lina beskriver sig själv som en tävlingsmänniska deluxe och “svinpeppad”. Med BAMM-loppet i ryggen är Lina helt övertygad om att ekipaget ska klara av terrängutmaningen, med målsättningen att ta sig upp till toppen och runt, med bravur. – Det här ska bli så kul! Avrundar Lina intervjun och Kvix önskar de båda entusiastiska motionärerna varmt lycka till. Följ gärna Lina och Lisas resa mot toppen på sociala medier @kvixlive #KVIXBAMM

Snabbfakta:

Namn: Lisa Hedman

Ålder: 38

Familj: Man, Marcus Hedman, Greta Hedman 9 år & August 7 år

Tidigare träningsbakgrund: Styrketräning mestadels men även mycket fjällvandring. Fotboll i ca 14 år.

Tips inför loppet: Träna uthållighet, var aktiv under många timmar och i varierande terräng. Bygg upp bra benstyrka och träna gärna fotledsstyrka för att slippa skador.

Klädsel: Finns en lista som BAMM själva tagit fram på vad man ska ha med sig som minst. Utöver den så tänker jag regnkläder, varmare lager då vädret snabbt förändras, torra sockar att byta till efter dag 1 osv, funktionströja underställ i ull.

Proviant: Frystorkat och gröt, bars och gels.

Motto: Ingenting är omöjligt!

Namn: Lina Eriksson

Ålder: 42

Familj: Sambo Peter, Wilma 9 år, Ester 7,5 år

Tidigare träningsbakgrund: Alltid älskat träning. Fotboll 10 år. Löpning, crossfit, styrketräning.

Tips inför loppet: Det är uppför, träna att orka jobba vidare med mjölksyra som sprutar i kroppen. Backträning! Öva på karta och kompass.

Klädsel: Ull är magiskt. Vädret föränderligt och man blir lätt kall. Ull är svalt när det blir varmt och värmer i kyla. Man blir inte kall då ull blir blött. Lager på lager principen. Goretex med tejpade sömmar på regnkläder.

Provianten: Man springer med gaskök och all mat. Man måste tänka på vikten. Ett mål frystorkat till middag när man är klar med första etapp. Grötfrukost. Det är enkelt att ha en plastpåse med havregryn och massa goda nötter och frön. Bra start och mkt energi. kaffe måste man unna sig. En kaffe på morgonen är så värt! Energi under loppet är A och O. Kan vara bars, gel, ölkorv, vasaknäcke ( färdiga) Mm. Viktigt med snabb energi och mkt salter. Sen skall det vara lätt att äta det man har med sig. Resorb är toppen att ha med.

Annat: Spring in dina skor med mån för svullna fötter. Onda tår kan förstöra allt!!

Motto: Ha kul och lyft blicken. Miljön är heeeelt magisk. Njut av underbar löpning

OM SauconyBAMM 5-6 augusti i Björkliden

BAMM är ett folkligt orienteringslopp som arrangeras av Saucony i Björkliden vid Riksgränsen. Trots att väderleken och terrängen i fjällen är utmanande hittar du alla möjliga åldrar och träningsnivåer i startfältet. Loppet arrangeras i fyra klasser: 10-, 30-, 50-, 70 km. Startklassen10 km är för dig som vill testa att promenera eller springa ett snitslat terränglopp i fjällen. De tre längre startklasserna kräver fjällvana innebär övernattning i gemensamt läger på fjället, att man vadar genom vatten och springer blöt samt navigeringskunskaper med karta och kompass.