Karoline Pettersson, dietist: “Du måste våga äta dig mätt”

Kanske är du en av dem som hoppar över frukosten och snålar in på lunchen för att sedan skynda ner till kiosken och panikköpa godis när eftermiddagsdippen slår till.

– Du måste våga äta dig mätt, säger dietisten Karoline Pettersson, en av våra mest välkända dietister och hälsoinfluencers med båda fötterna i det verkliga livet som vill inspirera kvinnor till att acceptera sina kroppar och äta sig mätta på vanlig vällagad mat framför quickfixes.

"En mages syfte är inte att vara platt"
Det där med att man ska behöva “lida” för att få synliga resultat är en villfarelse menar Karoline. Hon förklarar att det som oftast behövs, är ett mer långsiktigt resonemang och se till det stora i det lilla. Många upplever osäkerhet kring den egna kroppen och träning, jämför sig med andra och springer ifrån sina egna förutsättningar och behov. Kanske tror man inte på att det “lilla” är gott nog och pressar sig själv till en asketisk livsstil som inte håller i längden. – I flödet av dieter och trender är det lätt att glömma bort vad vi själva vill och mår bra av, säger Karoline som ofta använder sig av igenkänningshumor i sin kommunikation för att avdramatisera kroppsfixeringen.

“En mages syfte är inte att vara platt”, skriver hon i ett av sina senare inlägg på Instagram för att slå hål på myten om att det faktiskt är möjligt för en mage med tarmpaket och inre organ alltid kan se ut som modellens slimmade mage på Special K-flingpaketet. Att ha en platt mage är inte ens fysiskt möjligt för alla människor med olika ben och skelett. Vi som tidigare haft äran att ha Karoline som en av våra föreläsare på KVIX kan inte göra annat än skriva under på hennes sunda inställning till kroppen och hälsan.

Tallriksmodellen nu och då
I takt med att samhället digitaliseras allt mer har vi också blivit mer stillasittande i våra arbeten. Därmed har rekommendationerna för hur vi bör äta för att må bra också förändrats. Tallriksmodellen som den såg ut för cirka 30 år sedan, med en väl tilltagen tallrik med kött och potatis, grönsaker och mjölk och smörgås till det var anpassad efter en person med kroppsarbete. Nutidens tallriksmodell ser helt annorlunda ut.

Hur ser en lagom portion mat ut? Så här svarar Karoline:
– Halva tallriken bör bestå av fiberrika grönsaker som till exempel kål, broccoli, sparris, morötter, spenat, blomkål också vidare. Det vill säga grönsaker som innehåller rikligt med vitaminer och erbjuder tuggmotstånd.

En fjärdedel av tallriken bör bestå av protein som kött, fågel, fisk eller vegetariskt alternativ. Efter det kan man addera kolhydrater i den mängd man tror man behöver. Felet många gör är att man tar bort kolhydrater helt och går miste om vitaminer och fibrer som bidrar med mättnad och ger energi. Fett finns ofta med i såser eller i sallader med olja, men annars är det bra att se till att man även har med en fettkälla i form av avokado, nötter/fröer eller någon form av sås.

I en vlogg tipsade du om att” lägga till (på tallriken) istället för att dra bort”, hur resonerar du kring det?
– Vi behöver inte alltid tänka på vad vi ska äta mindre av, snarare kan man tänka “vad behöver jag äta mer av för att minska på annat”. En basic sak kan vara att lägga till en potatis vid lunchen eller grövre grönsaker för att stå sig till sitt planerade mellanmål. Ett tips kan vara att göra mellisfrukten matigare genom att “klä kolhydraterna” i extra protein i form av kvarg och nötter, eller ägg. Ett matigare mellis underlättar viktnedgången då du undviker att falla för sockerstinna frestelser.

Dina bästa guidelines för en bra kosthållning?
– Ät färgglatt
– Ät regelbundet
– Skippa förbud

Du har tidigare varit en av KVIX streamers, vilka attribut sticker ut med plattformen tycker du?
– Det är enkelt för medlemmar att “kvixa”, du får väldigt mycket förkovring och möjligheter för pengarna!

Vad kan vi förvänta oss av din medverkan på Allt För Hälsan i år?
– Jag och Sofia “PT-Fia” Ståhl, som är moderator för årets mässa, kommer prata övergripande om hälsa och om att våga bli mätt. Lite enligt mitt tema “lägg till istället för att ta bort”.

Namn: Karoline Pettersson
Ålder: 29
Bosatt: Göteborg
Familj: Sambo