Sofia Ståhl, moderator på Allt för Hälsan: "Det känns fantastiskt roligt!"

Sofia Ståhl som en av våra mest betrodda hälsoprofiler är årets moderator på stora scenen på Nordens största hälsomässa Allt för Hälsan. Årets pangmässa, som enligt henne kommer bli en storslagen upplevelse utöver det vanliga med en del nya röster som inte gästat mässan förut. Spektakulära framträdanden i premiärformatet kommer varvas med tankeväckande samtal av flera av Sveriges viktigaste opinionsbildare inom hälsa och välmående. – Det känns fantastiskt roligt och spännande, vi jobbar för fullt med att sätta de sista detaljerna och har försökt att skapa ett inkluderande innehåll med inspiration, bredd och fakta, säger Sofia entusiastiskt.

Sofia är inte bara moderator på scenen, utan har fått förtroendet att sätta ihop hela programmet och handplocka sina gäster till Stora Scenen – den scen som tidigare hette Pratbubblan, men som Sofia nu döpt om. Hon har även fått helt fria händer att skapa känsla, miljö och aktiviteter runt scenen. Vilket hon beskriver som en roll som hon älskar.

För dig som inte känner till denna karismatiska dalkulla sedan tidigare, gjorde Sofia sig tidigt ett namn som bloggare på VeckoRevyn där hon skrev under pseudonymen "PT-Fia". Sofia, som idag har hunnit bli 34 år och mamma till en liten tjej, beskriver sig som en naturligt aktiv person som alltid varit i rörelse sedan barnsben och testat i stort sett alla idrotter man kan tänka sig.

Att utbilda sig till personlig tränare var det mest självklara valet för henne och det var när hon blev tränare till Isabella Löwengrip som hon fick sitt mediala genombrott. Media älskade hennes prestigelösa framtoning och sunda inställning till hälsa och hon blev snabbt ett välkänt ansikte och har sedan dess förekommit i de flesta kanaler som till exempel radiopratare och programledare på TV. Utöver bloggen driver hon en framgångsrik podd och har dessutom skrivit en rad hälsoböcker. I januari är det dags för nästa boksläpp samt en egen produktserie.

Att leva hälsosamt innebär för mig att kommunicera med sig själv.
I dagens uppvarvade prestationssamhälle har hälsa blivit en statussymbol. Kanske för att det har blivit så svårt att må bra med alla krav som ställs på oss? Hälsofreaket, med naturligt fräsch look, som jonglerar livet i vita sneakers och spräckliga tights har blivit nya yuppien som symboliserar den grupptillhörighet som de flesta av oss vill ta vid. Nästan så att hälsoklimatet kan upplevas en aningens hetsigt. Som exempel uttalade sig en känd person sig nyligen om att hon skulle vara beredd att äta exkrementer om det fick henne att se yngre ut. Det framstår väldigt förvirrat.

Med alla dessa skruvade ideal blir man som utomstående lite nyfiken på Sofias bild av vad hälsa är för henne?
– Att leva hälsosamt innebär för mig att kommunicera med sig själv. Kan man bygga en genuin och lyhörd relation till sig själv kommer det ge omhändertagande ringar på vattnet och i förlängningen att öka viljan att unna sig hälsosamma val som är grundade i omtanke. Sofia fortsätter.
– När det kommer till det där med hälsotips finns det ingen enskild rekommendation som är bäst för alla, vilket är befriande för det tillåter en att ha en utforskande utgångspunkt i det man gör, säger hon.

Tre hälsohacks som Sofia gärna delar med sig av är följande:
– Öva på att inte bita ihop så mycket. Formulera känslor, gråt när du är ledsen och släpp ut det som behöver komma ut, skriv av dig eller vad du än behöver för att släppa ut skav och känslor. Att bita ihop innebär inte att de försvinner, tvärtom, det lagras i oss.
– Testa att byta ut träning mot "rörelse" och "Hur behöver jag röra på mig i dag?" för att minska press och bestämda ramar.
– Öva på att utgå från dina behov och din dagsform, det minskar prestationen och gör det lättare att komma närmare en omtänksam utgångspunkt. Börja med att att fråga dig själv här och nu: Vad behöver jag ge mig själv just nu/i dag?

Det finns så många olika budskap om hälsa, om hur man ska träna, äta och leva för att optimera livsstilen... Men hur är det egentligen med det där - finns det en nyckel till hälsan som funkar för alla?
– Det finns så många missuppfattningar om att man måste göra saker på ett visst sätt för att det ska räknas. Det är rent struntprat att ett träningspass måste vara en timme eller att man går upp i vikt av att äta sig mätt. Först av allt, man behöver lära sig skillnaden mellan mättnadskänsla och matkoma och öva på att lyssna in kroppen basala signaler. Det finns inte ett enkelt svar för hur man ska lyckas med hälsa eller leva hälsosamt. Ingen annan än en själv kan veta vad man behöver och behovet förändras ständigt. Det finns tusen hälsomyter och jag ser fram mot att avliva dem tillsammans med mina fantastiska gäster på mässan!

Namn: Sofia Ståhl
Familj: Pojkvännen Tareq Taylor, dottern Edith 5
Gör: Författare, föreläsare, programledare, hälsoprofil
Brinner för: Att stärka människor, främst kvinnor, att bygga en tillitsfull och tillåtande relation till sig själva och att utmana ramarna för hur livet "ska" vara.
Motto: "Var där du är när du är där och gör det du gör när du gör det" och underrubriken på nya boken "lämna disken, hångla istället"
Aktuell med: Tredje boken "201 hälsohacks - lämna disken, hångla istället", en produktserie med Akademibokhandeln, flera gemensamma projekt med Tareq Taylor och podcasten Ofiltrerat (+ lill-podden Filtrerat) och moderator på Allt för Hälsan-mässan.
Digitala kanaler: Instagram: @ptfia Blogg: www.ptfia.se Poddcast: Ofiltrerat