Kvix: Du är inte vad du presterar

Gästerna är på väg och du har ägnat dagen åt att städa grundligt, skurat toan, putsat fönster och köpt blommor till bordsdekorationen. De senaste timmarna har du stått i köket för att förbereda den perfekta trerätters middagen och nu kastar du dig in i duschen för att hinna göra dig i ordning innan första gästen kommer. Du ser framför dig ett perfekt ”insta-moment”. Precis när du ska sätta på läppstiftet ringer det på dörren. Efter sedvanliga hälsningsfraser (minns du när vi fick kramas?) kommer frågan – Hur går det på jobbet då?

Känner du igen dig? Det är så lätt att falla i prestationsfällan. Som om prestationen vore det som gör dig värdig som människa. Om du bara kan visa upp den perfekta ytan, det perfekta hemmet och det lyckade jobbet, så kommer dina vänner att älska dig lite mer.

När du läser det här är jag övertygad om att du inser hur dumt det låter. För prestation och älskvärdhet har inget som helst samband. Ändå är det så svårt att skilja dem åt.

Självkänsla vs självförtroende

När du vet att du klarar saker, att du är duktig på ditt jobb eller presterar bra på andra områden, då har du bra självförtroende. Självförtroendet kan variera beroende på situation. Du kanske är en fena på att springa och har till och med fått topplaceringar i flera motionslopp, men när det kommer till matlagning är du inte lika självsäker. Det är ditt självförtroende som talar.

Din självkänsla däremot handlar om din känsla av värdighet. En trygghet i att vara älskad och omtyckt precis som du är. Men också en acceptans i att alla inte behöver tycka om dig och älska dig. Du älskar ju inte alla människor. Däremot är du, oavsett, värdig respekt. Självkänslan ska vara mer konstant än självförtroendet som kan pendla fram och tillbaka flera gånger per dag. Ofta blandar vi ihop självkänsla och självförtroende och tror att prestation ska ge oss god självkänsla.

Det viktiga är att må bra

Istället för att fokusera på vad som ska göras kan du välja att fokusera på hur du vill må och känna. Dina prestationer blir sedan en väg till att må som du önskar. För när du mår bra kan du lägga mer tid och ork på dina relationer och det som egentligen skapar värde i ditt liv.

Sätt dig ner och fundera över hur du mår idag och hur du skulle vilja må om allt var perfekt. Det behöver inte betyda att du alltid ska vara lycklig, för det blir snabbt en omöjlig strävan. Lycka är en känsla vi känner bland många och livet innebär också olycka och sorg. Istället kanske du, oavsett känslor, alltid vill kunna möta livet med ett inre lugn och en trygghet. Du kanske känner dig stressad och önskar att stress inte längre var en faktor i ditt liv. Skriv ner hur du skulle vilja må och fundera sedan på vad det är som hindrar dig att känna så just nu. Vad kan du göra åt de situationerna?

Kanske börjar det redan på morgonen, du vaknar och känner genast stress för att hinna i tid till jobbet. Du borde ha klivit upp tidigare för att träna och nu hinner du inte ens äta frukost. Sedan är dagen igång med alla sina måsten. Kan du förändra något i dina rutiner som skapar en lugnare morgon?

Det finns inga måsten

Vår hjärna tror på det vi säger åt den. Det är både en välsignelse och en förbannelse. Hur ofta säger du exempelvis att du MÅSTE göra något. Du måste hänga tvätten, du måste laga mat, du måste jobba, du måste klippa gräset? Sanningen är att du inte måste någonting. Du väljer istället att göra saker och du väljer att göra det av en anledning. Att ändra infallsvinkeln från ”jag måste” till ”jag vill” kan faktiskt göra större skillnad än du tror, eftersom du måste motivera varför du väljer att göra något.

”Jag vill laga mat nu, eftersom jag inte tycker om att vara hungrig”. ”Jag vill hänga tvätten eftersom jag gärna tar på mig rena och torra kläder imorgon” eller ”Jag vill jobba idag, eftersom jag vill använda pengarna jag får till att leva väl och för att jag har ett stimulerande arbete”.

När du vill göra något istället för måste, så inser du snabbt att du inte alltid behöver prestera. För du väljer ju faktiskt när du ska prestera och inte.

Fokusera alltså på varför du gör en viss sak. Varför, eller ditt ”Why” som kanske är det mer kända uttrycket, kommer inte att ändras beroende på om du presterar bra eller dåligt. Istället blir det drivkraften som hela tiden för dig framåt och som kan påminna dig om varför du gör det du gör.

Så kom ihåg att skilja på din prestation och din känsla av att vara värdig kärlek. Du är bra precis som du är!

• självkänsla
  • självförtroende