Kvix är tillbaka med succén som lyfter vardagsmotion

Onsdagen den 26 april är det Promenadens dag och för tredje året i rad uppmärksammar Kvix vikten av vardagsmotion genom att arrangera en nationell promenad. Under promenadens dag kommer deltagarna att uppmuntras att ta en 30 minuters promenad för folkhälsan!

Hjärtkärlsjukdom är den vanligaste dödsorsaken i Sverige, samtidigt som det är en sjukdom som går att förebygga. En hälsosam livsstil med bra mat och regelbunden motion kan kraftigt minska risken för hjärtkärlsjukdom. Det räcker med 30 minuter måttlig aktivitet om dagen för att få resultat, men ju mer du rör på dig, desto bättre för hälsan.

Forskning från Karolinska institutet visar att människor kraftigt överskattar hur mycket de rör på sig. Under en vecka registrerades 1500 personers rörelseaktivitet runt om i Sverige. Resultatet var nedslående. Bara en procent var aktiva 30 minuter eller mer i en sammanhängande period på minst tio minuter.

För att lyfta vikten av vardagsmotion och enkelheten i en rask promenad anordnar Kvix promenaden på promenadens dag den 26 april. Under dagen uppmuntras hela den svenska befolkningen att ta sig ut på en promenad. Allt man behöver göra för att delta är att bestämma sig för att ta en promenad, ta på sig skorna och sedan börja gå.

- Det behöver inte vara svårare än såhär för att få in rörelse i sin vardag, och vi hoppas att så många som möjligt vill vara med. Tänk att så lite rörelse faktiskt gör stor skillnad för vår hälsa, säger Camilla Palm Marketing Manager på Kvix.

Kvix Promenaden boostas också med en instagramtävling under samma dag där 10 vinnare kommer att utses med chans att vinna fina priser som presenteras på deras instagram @kvixlive.