Kvix: Att träna tillsammans ger dubbel motivation

Att inspirera varandra till bra vanor är nog det finaste man kan göra för sin partner. Eller för sina vänner. Den vetenskapligt bevisade Köhler-effekten visar vikten av att ha en träningspartner. Genom att träna tillsammans ökar motivationen med över hundraprocent. Så oavsett om du har en partner eller ej, vill vi inspirera till vinsterna av par- eller gruppträning denna Alla Hjärtans dag.

Nu, kanske mer än någonsin, längtar vi efter gemenskap och att motiveras tillsammans.
 Efter restriktionerna blir det mer tillåtet att samlas i grupp, men fortfarande vill inte alla träna på gym, vilket är fullt förståeligt. Då är det tur att det finns så många fina utomhusarenor, så som parker och promenadstråk. Många väljer att träna tillsammans i digital närvaro, då är det autentiska och inkluderande livestreamingformatet perfekt, där man kan dela kommentarer och pepp i realtid. Så när på att träffas på riktigt man kan komma digitalt.

Positiva effekter av att träna tillsammans
Det finns många fördelar med att träna tillsammans. Bland annat blir träningen lättare av när man bokat träningsdejt med någon som avsatt tid för dig i sin kalender. Och den bästa träningen är ju faktiskt den som blir av, precis som att ett skratt förlänger livet. Det finns en stark koppling mellan skrattets välgörande effekt på hälsan. Dessutom behöver vi mänsklig kontakt och fysisk närhet för att må bra. Vi är ämnade att leva i grupp, detta påverkar oss biologiskt och får omedelbar effekt på hälsan. När du associerar till hur det känns att vara glad, arg eller kär, eller att träffa en vän förstår man hur negativt två års corona-pandemi med fysisk avskildhet har varit för vårt mentala välbefinnande. Och att psykisk ohälsa har ökat bland både unga och äldre.

Tre smarta och roliga parträningsövningar
Här får du exempel på tre smarta och roliga parträningsövningar du kan göra tillsammans med en kompis. Gör varje övning 10 gånger och repetera varvet 3-4 gånger så får du en bra träningsrunda som aktiverar hela kroppen. Lycka till med utmaningen, glöm inte att ha kul undertiden!

Utfallssteg bakåt med kompis
Det här tränar ni: Balans, framsida och baksida ben, rumpa och bål.
Gör så här: Ta balans av varandra. Kliv bakåt med ett steg i taget och motsatt ben till sin kompis för bästa balans.
Tänk på: Att komma djupt ner med knät så det snuddar marken, rakt ner som ett lod.

Statisk knäböj med rotation
Det här tränar ni: Rörlighet i bröstrygg, bål, balans, rumpa och ben.
Gör så här: Gå ner i ett knäböj, som att ni sätter er på en osynlig stol. Rotera en sida i taget, efter det ni hittat balansen i utgångspositionen.
Tänk på: Att placera fötterna mot varandra, luta er bakåt med raka armar för att hitta balans.

Armgång med klapp
Det här tränar ni: Armar, axlar och bål
Gör så här: Vandra på armarna, klappa med utsträckt arm. Kom ihåg att ha bålen fixerad under hela övningen.
änk på:
Att ha lätt anspänd bål genom hela övningen och placera händerna rakt under axlarna.

Tack till Malin ”DeMora” Dahlgren som ryckte in som träningskompis till KVIX-reporter Malin Nylén. Malin DeMora Dahlgren är personlig tränare och skidcoach som just nu tränar längdskidåkare inför Vasaloppet.

Mer träningsinspiration med Malin

• parträning