EX1 – Peugeots fulladdade skapelse på bilsalongen i Paris

EX1 – Peugeots fulladdade skapelse på bilsalongen i Paris

• 100 % elektrisk

Peugeots senaste skapelse är en läcker tvåsitsig roadster med en futuristisk design och originell arkitektur, designad för att erbjuda oöverträffade körupplevelser. Peugeot har skapat denna iögonfallande konceptbil för att fira sin 200-årsdag med besökarna på bilsalongen i Paris, som slår upp portarna för allmänheten den 1 oktober.

• 100 % verklig

EX1 har redan slagit flera världsrekord med sin imponerande acceleration; från 0 till 100 km/h på 3,58 sekunder eller från stillastående till toppfart (260 km) på blott 6,6 sekunder! Fartresurserna uppnås tack vare bilens strömlinjeform, ultralätta struktur och de två elmotorerna, som ger EX1 en maximal effekt på 250 kW (340 hk) och fyrhjulsdrift.

Inför den kommersiella lanseringen av Peugeots elbil iOn, som också har världspremiär på salongen, demonstrerar Peugeot i EX1 de enorma möjligheterna som finns med eldrift.

200 år av äventyr

Den kreativa ådran är alltid närvarande hos Peugeots formgivare, som genom åren har skapat en lång rad iögonfallande, banbrytande modeller. De mest vågade, intressanta och upphetsande idéerna blandas ibland och ger kropp och själ till en extrem drömbil.

Önskan att täcka av en fantasieggande skapelse, på Peugeots 200-års jubileum på salongen, som för tankarna till möjligheterna som står inför dörren med framtidens drivkällor gjorde att Peugeots formgivare snabbt bestämde sitt mål; visa de enorma möjligheterna som finns genom att använda elektricitet för att skapa oanade körupplevelser.

Märkets motoringenjörer och formgivare djupdök därför i Peugeots imponerande historia för att finna de mest avancerade tekniska lösningarna som bidrar till nya körupplevelser i kombination med lägsta möjliga påverkan på vår miljö. Till bilens originella struktur hämtades inspiration från de karismatiska konceptbilarna ”Asphalte” från 1996 och 20Cup från 2005 och en diger kunskap och kompetens om eldrift fanns att hämta från den senaste elbilsboomen på 90-talet, då Peugeot var den största elbilstillverkaren – vilket håller i sig till dags datum.

Effektiv design

De rena, effektiva linjerna på denna tvåsitsiga roadster påminner om en ”exoskelett” som för tankarna till smidiga, rörliga lättviktsmaterial. Naturen har fungerat som förebild i kreationen av EX1.

Formen har inspirerats av Peugeots nya designkoder som först visades i konceptbilen SR1 tidigare i år. Det första intrycket är att bilen är huggen ur ett stycke med flytande mjuka linjer. Polerade aluminiumdetaljer kröner dörrarna likt bågarna på RCZ och BB1.

Form, struktur och fjädring….för maximal effektivitet

EX1 är långt ifrån en vanligt roadster, den är formad som en vattendroppe. Den bakre sektionen är byggd runt två närsittande hjul och smalnar således av jämfört med framvagnen. Passagerarutrymmet är slimmat runt föraren och passageraren för att optimera viktfördelningen i bilen och säkerställa att det inte finns någon onödig, extra vikt i överhängen fram och bak. Detta för att minimera gravitationen så att bakaxeln ska vara helt obelastad och endast användas för att styra fordonet.

EX1 har ett karbonchassi och väger cirka 750 kg, så fartresurserna svindlar i den tvåsitsiga cockpiten som är riktigt lågt placerad. Fjädringen är resultatet av flera beprövade tekniska lösningar som säkerställer en extremt bra väghållning.

Slutligen bidrar bilens mått (0,90 m hög och 1,77 m bred) till den övergripande effektiviteten. Den strömlinjeformade och kattlika karossen har designats för att ge absolut bästa aerodynamiska effekter.

Peugeots expertis inom eldrift

Elmotorer är en potentiell drivkälla för nya körupplevelser tack vare dess exceptionella accelerationskapacitet. Men också tack vare den eldrivna bilens tysta gång och att avsaknaden av växellåda gör den extremt lättkörd.

I EX1 sitter två elmotorer, en på vardera axeln, med en effekt på 125 kW. Total effekt är således 250 kW (340 hk) och ett omedelbart och konstant vridmoment på 240 Nm fram och lika mycket bak. Sammanlagt finns alltså 480 Nm till förarens förfogande.

Den här mekaniska arkitekturen bidrar inte bara till en optimal viktfördelning utan också till fyrhjulsdrift. Redan under 2011 åtnjuter Peugeot 3008 denna smarta konstruktion i HYbrid4, då med dieselmotor fram och elmotor bak.

Ett futuristiskt och sofistikerat passagerarutrymme

Föraren och passageraren kliver in i bilen genom dörrar som öppnas framifrån och glider ner i de lågt monterade sportsätena. Både denna lite ovanliga konstruktion, instrumenteringen och de valda materialen för tankarna till futuristiska kreationer. Föraren styr bilen med två handkontroller likt de som används för att manövrera stridsplan…eller dagens tv-spel.

En fulladdad bildröm designad för rekord

Tack vare sin ringa vikt, viktfördelning och aerodynamik, vridmomentet och effekten på de två elektriska motorerna med högpresterande litium-ion batterier så är EX1 kapabel till en blixtrande acceleration som sällan tidigare uppnåtts - och med utsläppsnivåer som ingen tidigare varit i närheten av.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot fortsätter sin utveckling med lanseringen av RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 procent elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika.