Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: ”Nytt amorteringsförslag kan ge het bostadsmarknad”

Bostadspriserna har haft en stabil utveckling den senaste månaden. I maj steg villapriserna med 1 procent medan utvecklingen på bostadsrätter var oförändrad.
Det senaste kvartalet visar villapriserna en uppgång på 4 procent och 9 procent på tolv månader. En genomsnittlig villa kostar nu nära 3,3 miljoner kronor. Bostadsrättspriserna har stigit med 1 procent på tre månader och 7 procent det senaste året. Kvadratmeterpriset ligger nu strax över 40 000 kronor.
Det visar siffror från Svensk Mäklarstatistik som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling tagit del av.

I maj ökade villapriserna i samtliga storstadsområden. Mest markant är uppgången i Stor-Malmö, med så mycket som 2 procent under maj. Genomsnittspriset för en villa i regionen är nu 3 849 000 kronor. Detta kan jämföras med Stor-Göteborg och Stor-Stockholm där ökningen ligger på 1 procent under den senaste månaden. Sett till årsstatistiken är dock uppgången störst i Stor-Göteborg med 11 procent.

Bostadsrättspriserna har haft en mer stabil utveckling i maj. Även här ligger dock Stor-Malmö i topp med 2 procents ökning och ett genomsnittspris på 28 823 kronor per kvadratmeter. Stor-Malmö toppar även prisutvecklingen det senaste året med en uppgång på hela 18 procent. Centrala Göteborg är det enda innerstadsområde som haft en prisökning på bostadsrätter den senaste månaden, 1 procent.

– Prisläget på bostäder i storstadsregionerna ligger kvar på fortsatt höga nivåer. Det är då naturligt att vi inte får de stora förändringar som vi haft tidigare. Våren brukar vara en bra period för prisutvecklingen på villor. I maj har dock utbudet varit rekordlågt jämfört med tidigare år. I kombination med fortsatt hög efterfrågan och det gynnsamma ränteläget är detta förklaringen till att vi här ser den största prisökningen den senaste månaden, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Traditionellt sett brukar sommaren innebära en något lugnare marknad, men i takt med att osäkerheten kring bostadspolitiken ökar tenderar också spekulanterna att ändra sitt köpbeteende. Än ser vi inte följderna av Finansinspektionens nya förslag om ökad amortering. Men om kraven införs i början av nästa år riskerar vi, precis som 2016, att få en het marknad där både köpare och säljare får bråttom att göra bostadsaffär strax innan, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av villor och bostadsrätter under mars 2017 – maj 2017. Tremånaderssiffran är en jämförelse med december 2016 – februari 2017, tolvmånaderssiffran med mars 2016 – maj 2016 och i enmånadssiffran jämförs februari 2017 – april 2017 med aktuell period. Ta del av fullständig statistik på www.maklarstatistik.se

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 160 bobutiker och 700 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2017.