Jag har världens möjlighet att påverka och det är få förunnat.

Jag har världens möjlighet att påverka och det är få förunnat.

Att se sin elevgrupp utvecklas och lyckas trots varierande förutsättningar, när de själva inser hur långt de kommit och känner sig stolta över det, det är något Jonathan Johansson lärare och mentor på Erlaskolan Södra brinner för. Det är även viktigt för honom att väcka elevernas intresse och motivation genom att engagera och inspirera. Det börjar hos pedagogen och inte ämnet, säger Jonathan.

Hej Jonathan! Vilken roll har du på Erlaskolan Södra?
-
Jag är mentor för team 6 och förstelärare.

Vad gjorde du innan du var på Erlaskolan Södra?
-
Innan jag kom till Erlaskolan Södra så arbetade jag som ämneslärare och mentor på Svalstaskolan i Nyköpings kommun. Jag hade även ett centralt uppdrag med att utveckla och underhålla kommunens IKT-satsning där jag främst handledde och föreläste om möjligheterna i den digitala världen.

Vad är det med Erlskolans pedagogiska förhållningssätt som lockar dig?
-
Att man arbetar utifrån de förmågor som skolan och samhället tror är viktiga för att klara sig inom samhällets sociala arenor. Jag tror i och med det på att utveckla och belysa exempelvis samarbetsförmågan för att den enskilde eleven ska bli redo att interagera med sin omgivning på ett mångsidigt och nyanserat sätt. Jag tror även på en skola som ger eleven möjligheter att utvecklas i den riktning de vill och behöver. Att möta eleven där den befinner sig är för mig ett grundfundament i den pedagogik jag vill stå upp för.

Vad driver dig i din roll?
-
Det som driver mig är känslan jag får när jag ser elever som inser att de nått nästa steg i sin utveckling och känner en stolthet för det. Jag drivs även av att jag som pedagog kan förändra och förstärka synen på lärande och utbildning till något positivt. Jag lever utifrån tesen att det inte är ditt ämne eleven brinner för utan det är dig som pedagog de brinner för. Jag har världens möjlighet att påverka och det är få förunnat.