Lärling från Realgymnasiet i Stockholm på Skansen.

Lärlingsplatser på Skansen ger jobb

Flera elever från djurvårdsutbildningen på Realgymnasiet i Stockholm har fått jobb på Skansen efter att ha deltagit i ett lärlingsprogram. Skolan ser nu en ökad efterfrågan på lärlingar.

– Det är roligt att våra lärlingar är så eftertraktade. Det är ett bra upplägg för eleverna som blir anställningsbara direkt efter examen och för företagen som får lära känna eleven och ser vad de går för. Skansen är ett av våra företagssamarbeten som gått väldigt bra, konstaterar Daniel Berg, biträdande rektor på Realgymnasiet i Stockholm.

-Skansen har haft ett samarbete med Realgymnasiet under flera år och idag involverar det både praktiska och teoretiska undervisningsmoment, APL, specialveckor och lärlingsutbildning. Idag är Realgymnasiet en av våra största samarbetspartners inom djurvårdsutbildning och i år har samtliga lärlingar från Realgymnasiet fått någon form av anställning på Skansen efter avslutad utbildning. Lärlingarna tillbringar mycket tid i branschen och får en mycket värdefull introduktion till arbetslivet och vad arbete hos oss innebär, säger Jens Djupa, pedagogiskt ansvarig på Skansen.

När eleven har en lärlingsplats så gör de minst halva tiden av utbildningen i årskurs 3 på en arbetsplats. Här ska de förutom att vara med i den dagliga verksamheten inhämta kunskaper de behöver för kurserna de läser.

De elever som vill ha en lärlingsplats skickar in en ansökan via sin skola. De får sedan berätta varför de vill bli lärlingar och vilken plats de är intresserade av. Därefter går några vidare till intervju och sedan väljer handledarna ut vilka de tror passar bäst.

Saga Wallmark och Sandra Nilsson är två av de elever som har varit på Skansen.

-Det känns helt fantastiskt att jag nu har fått jobb på Skansen vilket lärlingsplatsen helt klart har bidragit till. Eftersom jag gick en praktisk utbildning så var det väldigt lärorikt att få vara ute i arbetslivet och se och lära mig saker praktiskt snarare än genom uppsatser. Det har även gjort att jag lärt mig mycket om hur arbetslivet ser ut, och jag kände mig väl förberedd när jag slutade skolan, säger Saga.

En typisk arbetsdag för en lärling på Skansen är ofta väldigt varierande.

-En typisk dag för mig som var på säldistriktet började med morgonmöte klockan sju. Sedan öppnade jag avlopp till sälbassäng och matade sälar. Det ingick också att kolla till uttrar, ta hand om vargar och spola bassängen. På eftermiddagen var det exempelvis gråsälsmatning som besökarna kunde komma och titta på, då berättade vi om sälarna medans vi samtidigt visade hur ett matningspass kan gå till. Jag fick efter ett tag plugga in manuset och hålla presentationen själv. Det var spännande eftersom det kunde komma upp till 100 besökare, säger Sandra.

-Det roligaste var att jag fick lära mig saker och ha mina skolämnen samtidigt som jag fick göra något jag älskar, att ta hand om både djur och gäster. Jag fick även vara med på så mycket saker som jag inte hade fått se någon annanstans, som veterinärbesök, obduceringar och intagning av nya djurindivider, avslutar Saga.

Saga ger ett par tips för de som vill söka lärlingsplats.

-Visa framfötterna, var inte rädd för att ta egna initiativ och beslut och visa att du kan utföra arbetet på ett effektivt och bra sätt, avslutar Saga.