Torsten Bengtsson, Hans Heikne, Märta Glaveby, Synnöve Carlssson, Anna Ericsson Nordh, Lena Alfredsson, John Steinberg, Ingmari Lundhäll och Anna Hansson.

Vinnarna av årets läromedelsförfattarpris Lärkan och debutantpris Lärkungen är utsedda!

Läromedelsförfattarna har den stora glädjen att meddela att vinnarna av årets prestigefyllda läromedelsförfattarpris Lärkan, och debutantpris Lärkungen, är utsedda. Lärkan delas ut i sex kategorier, i varje kategori är priset 50 000 kronor. För Lärkungen är priset 25 000 kr.

Priserna delas ut den 27 september kl. 12.00, på Lärarscenen på Bokmässan i Göteborg. Prisutdelare är Matz Nilsson, förbundsordförande i Sveriges Skolledarförbund.

Vinnare

Årets debutantpris Lärkungen tilldelas Märta Glaveby.

Årets Lärkanpris i kategori Förskola tilldelas Anna Hansson.

Årets Lärkanpris i kategori Lågstadium tilldelas Anna Nordh-Ericsson och Ingmarie Lundhäll.

Årets Lärkanpris i kategori Mellanstadium tilldelas Torsten Bengtsson.

Årets Lärkanpris i kategori Högstadium tilldelas Synnöve Carlsson.

Årets Lärkanpris i kategori Gymnasium tilldelas Lena Alfredsson och Hans Heikne.

Årets Lärkanpris i kategori Universitet/Högskola tilldelas John Steinberg.

Prismotiveringarna presenteras vid prisutdelningen.

Om Lärkan och Lärkungen

Lärkan: Med Läromedelsförfattarnas läromedelsförfattarpriser vill vi uppmärksamma läromedlens roll i utbildningssystemet. Vi vill premiera gott författarskap och stärka läromedelsförfattarnas ställning som viktiga kulturbärare.

Lärkungen: Priset är ett pris för debuterande läromedelsförfattare.

Ytterligare information: Per Kornhall, ordförande SLFF, 070-499 88 80.

Mer information om Lärkan och Lärkungen hittar du på SLFF:s webbplats, www.slff.se/stipendium/Priserforlaromedelsforfattare/

Läromedelsförfattarna är en intresseorganisation för författare till läromedel och kurslitteratur – i alla ämnen och för alla årskurser.

Läromedelsförfattarna är huvudorganisation för Sveriges läromedelsförfattare i alla ämnen, för alla målgrupper från förskola till högskola. SLFF erbjuder en omfattande medlemsservice för att stärka kompetensen hos medlemmarna och skapa gemenskap i författararbetet. SLFF bevakar upphovsrättsfrågor och läromedelsförfattarnas rättigheter. SLFF förhandlar om avtal med förlag och organisationer och följer hur informationsteknologin påverkar upphovsrätten och läromedelsförfattarnas roll. SLFF skapar kontakter med nya aktörer inom läromedelsområdet i Sverige, Norden och Europa samt informerar om och framhåller läromedlens betydelse i utbildningssamhället. SLFF är en av stiftarorganisationerna till ALIS - Administration av Litterära rättigheter I Sverige - och medlem i Bonus Copyright Access, Copyswede, KLYS, European Writers' Congress (EWC) samt Nordiska Författar- och översättarrådet.