Läkare i Världen inleder samarbete med Juristjouren i Lund

Läkare i Världen inleder ett samarbete med Juristjouren i Lund med syftet att erbjuda stöd för utsatta EU-migranter, asylsökande och papperslösa. Projektet är ett pilotprojekt som pågår under hösten 2016 i Malmö.

- Vi har sedan vår verksamhet inleddes i Skåne i juni upptäckt att det finns ett mycket stort behov av juridisk verksamhet för papperslösa, asylsökande och EU-migranter i Skåne. Med den här verksamheten vill vi göra det vi kan för att täcka upp behovet i Malmö, säger Alessandro Girardi, projektledare på Läkare i Världen.

Verksamheten kommer att bedrivas tre gånger under hösten tillsammans med Juristjouren och kommer att erbjuda juridisk hjälp till de patienter som Läkare i Världen kommer i kontakt med genom sin mobila verksamhet i Malmö. Vid tre tillfällen under hösten kommer volontärer från Juristjouren att besöka Läkare i Världens mobila klinik i Malmö och erbjuda kostnadsfri juridisk information med fokus på asyl- och migrationsrätt. Alla juridiska volontärer arbetar ideellt.

- Att söka asyl och få sina asylskäl prövade är en mänsklig rättighet. För en bra livssituation och långsiktig hälsa behövs grundläggande trygghet i form av uppehållstillstånd, bostad och inkomst, säger Girardi.

Läkare i Världen bedriver även en juridisk rådgivning i Stockholm och har under ett period flaggat för att behoven av juridisk rådgivning för papperslösa, asylsökande och EU-migranter kommer att öka under den närmsta tiden. Det är som en konsekvens av det ökade behovet som Läkare i Världen tillsammans med Juristjouren börjar att ge juridisk hjälp även i Malmö.

För mer information om Läkare i Världen kontakta:

Linnea Sandström Lange, kommunikatör, 070-911 63 30, linnea.sandstrom-lange@lakareivarlden.se

För mer information om Juristjouren kontakta:

Robin Stenson, Vice Ordförande, 073-087 68 14, info@juristjourenlund.se

OM LÄKARE I VÄRLDEN

Läkare i Världen är en del av det internationella nätverket Médecins du Monde som grundades 1980. Médecins du Monde driver idag över 300 internationella projekt i 70 länder. Som en av de stora humanitära hjälporganisationerna har Médecins du Monde rådgivande ställning i FN:s Ekonomiska och sociala råd, ECOSOC. I Sverige grundades Läkare i Världen 1991 och driver en medicinsk klinik, en psykosocial klinik och ger juridisk rådgivning till asylsökande och papperslösa. Läkare i Världens verksamhet i Skåne startades 2016 och organisationen har sedan sommaren drivit en mobil klinik som erbjuder vård och hälsosamtal till EU-medborgare. Organisationen har även verksamhet i Stockholm, Uppsala, Umeå, Luleå, Östersund och Örebro.

OM JURISTJOUREN:

Juristjouren i Lund är en oberoende ideell förening bestående av studenter på juristprogrammet vid Lunds universitet. Föreningen erbjuder kostnadsfri juridisk information och upplysning till allmänheten. Juristjouren har drygt 70 aktiva volontärer.