Konst, mat och lakritsnyheter på Finlands första lakritsfestival

Lakritsfestivalen äger rum 10 maj på Gamla Järnvägshallarna i Helsingfors. ”Läckra
smakupplevelser, spännande aktiviter och ny kunskap om lakrits genom provningar
och utställningar”,
välkomnar festivalarrangören Tuija Räsänen.

Finlands största lakritstillverkare deltar Finlands första lakritsfestival och visar både storsäljare och lakritsnyheter. I lakritsateljén kan festivalbesökarna vinna 4 kg lakrits från Halva genom att skapa konst och smycken med lakrits. Även smyckestillverkare som använder lakrits som inspiration ställer ut.

”Lakritsens popularitet har aldrig varit större. Det märkte Lakritsfestivalens huvudsponsor Fazer tydligt när de för några veckor sedan fyllde en av sina festivalaktiviteter, på bara en timme”, berättar Lakritsfestivalens arrangör Tuija Räsänen. ”Nu börjar det dessutom bli mer fokus på lakrits som krydda istället för bara som godis.”

På Lakritsfestivalen i Helsingfors 10 maj finns till exempel bakverk med saltlakrits och provsmakning av BBQ-lakrits-sauce och lakritsbröd. Besökarna kan dessutom prata om lakrits i mat och bakning med kokboksförfattaren och Matlagnings OS-vinnaren Elisabeth Johansson. Hon har skrivit kokboken Lakrits som getts ut på både svenska och finska. Nu är hon också aktuell med sin nya saltlakritsbok som släpps under festivalen.

”Festivalbesökarna kan förvänta sig massor av lakritsglädje och kunskap på till exempel våra
provningar Vad är lakrits? och Salmiaklandskampen”, säger Tuija Räsänen. Svenska och finska lakritsvinnare finns också på plats, en av dem är Salmiakkola som blivit Sveriges favoritlakrits 2013 och 2014.

Välkommen till en press/vip-provning, under Lakritsfestivalen i Helsingfors, lördag 10 maj kl. 11 med festivalarrangören Tuija Räsänen (ges på svenska). Pressackreditera dig och gör din föranmälan till denna provning via info@lakritsifestivaalit.com.

*Pressfotot kommer från kokboken Saltlakrits & Salmiak av Elisabeth Johansson. Foto: Joel Wåreus.

Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits Sverige, arrangör för Lakritsfestivalen, 08-210 210, 0738-44 02 04, tuija@lakritsfestivalen.se.

Anette Jonsson, marknadsansvarig för Lakritsfestivalen, 0709-301 269, anette@lakritsfestivalen.se.

Lakritsfestivalen, Sankt Eriksgatan 99, 113 31, Stockholm, info@lakritsfestivalen.se.

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga lakritsfest, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Syftet är att vara en mötesplats för lakritsälskare, producenter och återförsäljare. Lakritsfestivalen 2014 (sjätte festivalåret) ägde rum 22-23 mars på Annexet vid Ericsson Globe. Nu sprider sig Lakritsfestivalen till Helsingfors. Finlands första lakritsfestival äger rum 10 maj i Gamla Järnvägshallarna på Skatudden i Helsingfors.

Läs mer på www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen, www.twitter.com/Lakritsfestival och www.instagram.com/lakritsfestivalen samt www.lakritsifestivaalit.com och www.facebook.com/lakritsifestivaalit.

Om huvudsponsorn Fazer
Huvudsponsor för Lakritsfestivalen i Helsingfors är Fazer. Fazer har tillverkat lakrits sedan 1920-talet och än i dag tillverkas alla Fazers salmiak- och lakritsprodukter i Finland. Fazer är
marknadsledande inom salmiakprodukter. Till finländarnas favoritprodukter hör bland
annat Pantteri, Tyrkisk Peber, Supersalmiakki och Fazer Salmiakki Mix. Läs mer www.fazer.fi/lakritsi. Kontaktperson på Fazer är Satu Ikäheimo, +358 50 380