Lakritsfestivalen firar fem år med smycken

Intresset för lakrits når nya höjder när Sveriges årliga lakritsfest fyller fem år. Jubileumsfestivalen den 20-21 april hålls i Annexet vid Globen. Till jubileet har Design Helena Berggren tagit fram en kollektion av lakritssmycken med nostalgiska förtecken.

Designern Helena Berggren arbetar i plexiglas och silver och hennes koncept – enkel elegans – beskriver mötet mellan materialen. Förutom valet av plexi och silver kännetecknas hennes smycken av starka grafiska former.

"Det finns lakritsgodis med närmast ikoniska former", menar Helena. Det är fiskar, dödskallar och pipor. De smyckesformer jag har tagit fram till festivalens kollektion av lakritssmycken är helt enkelt en blinkning till flera av dessa välkända former.

Idén med smyckena kommer från Helena och från arrangörerna av festivalen. Lakritsfestivalens syfte är att sprida kunskap och lakritsglädje. Festivalen har blivit ett trevligt och uppskattat event, såväl för publik som utställare. Förra året besökte över 7000 lakritsälskare festivalen. Därför flyttar man nu till större lokaler, Annexet vid Ericsson Globe i Stockholm

"En fantastisk resa", säger Lakritsfestivalens arrangör Tuija Räsänen om de första fyra festivalåren. Det hela började med ett litet event, för att samla lakritsprodukter på ett och samma ställe, och intresset blev så stort att det vuxit till en årlig härlig fest för lakritsälskare.

Helena Berggren har tagit fram fem olika berlocker till festivalens jubileumskollektion. En fisk, skruv, däck, salmiak och skalle. Alla i svart plexiglas.

Högupplösta bilder

För mer information
Vänligen kontakta Helena Berggren, Design Helena Berggren, 070-551 34 31 eller på helena@designhelenaberggren.se

• helena berggren