Lakritsfestivalen upprepar förra årets succé

Sveriges första lakritsfestival, 2009, var en succé och den kommer att upprepas dubbelt upp i år, 24-25 april på Hotel Norrtull. ”Det blir fler aktiviteter, fler utställare, större yta och mera lakrits”, säger festivalarrangören Tuija Räsänen.

Förra året besökte hela 1350 personer Lakritsfestivalen och det var första gången som lakritsälskare samlades i Sverige. Årets festival förväntas att minst fördubbla besökarantalet. För att kunna tillmötesgå det stora intresset för lakrits har festivalen därför förlagts till en större lokalyta på karaktäristiska och arkitektoniskt intressanta Hotel Norrtull i Vasastan, Stockholm.

”Vi har ökat från 300 kvadratmeter till 600 kvadratmeter”, säger festivalarrangören Tuija Räsänen. Utställningslokalen kommer att fyllas med ivriga utställare och lakrits från Sverige samt resten av världen. Nytt för i år är t.ex. ekologisk lakrits.

Festivalprogrammet 2010 är fyllt av spännande och goda lakritsaktiviteter.
Några smakprov är lakritsprovningar, ostprovning med lakrits i samarbete Vasastans Ost och lakritstårtor framtagna av OS-kocken Elisabeth Johansson. En smakbedömningsaktivitet för att få fram smakord för hur lakrits smakar kommer också att genomföras.

Kontaktpersoner:
Arrangör: Tuija Räsänen Telefon: 0736-42 22 07
Marknadsansvarig: Anette Jonsson Telefon: 0709-30 12 69

Telefon: 08-210 210 E-post: info@lakritsfestivalen2010.se

• fest

Anordnades första gången 2009. Festivalen hölls då i 1800-talslokalen En trappa ner på Kammakargatan 48. Lakritsfestivalen 2010 är förlagt till Hotel Norrtull, som är en blåmärkt byggnad från 1923, byggdes som centrallager och huvudkontor för AB Vin & Spritcentralen. Läs mer på: www.hotelnorrtull.se. Lakritsfestivalen är en årlig fest och mötesplats för lakritsälskare. Läs mer på www.lakritsfestivalen2010.se

Om Tuija Räsänen
Entreprenören Tuija Räsänen har lång erfarenhet inom handel och driver Chokladbutiken.se & Lakritsbutiken.se. Idag ägare av tre butiker med lakrits och kvalitetschoklad från hela världen: en nyöppnad butik i Trosa, en butik i Vasastan, Stockholm, och webbutik. Erbjuder även lakritsprovningar.

Om lakrits
Lakrits framställs ur rötterna på ärtväxten Lakritsrot, Glycyrrhiza glabra. Lakritsroten vill ha Medelhavsklimat och finns bl.a. i Italien, Ryssland och Iran. Lakritsroten har använts som naturmedicin i minst 4000 år. På slutet av 1700-talet började man göra lakritsgodis då en engelsman av misstag råkade hälla socker och vetemjöl i lakritskastrullen. Sötlakrits innehåller lakritsrot och smaksätts ofta med anis. För att göra saltlakrits tillsätter man också salmiak (ammoniumklorid).