Aktiespararen: "Tre experter: Så blir 2013 på börsen"

Aktiespararen nr 1, 2013

Spådomar och mer eller mindre kvalificerade gissningar om framtiden brukar sällan slå in. Icke desto mindre är det alltid intressant att höra experter spekulera. För att få en uppfattning om hur börsåret 2013 kan te sig samlade Aktiespararen på nyåret därför tre experter för en intressant diskussion.

I år låter Aktiespararen några riktiga aktiemänniskor blicka in i kristallkulan för att ge oss vägledning om börsåret 2013. Inför 2012 lät vi makroexperter komma till tals, eftersom vi stod inför ett dramatiskt konjunktur år. I år finns goda skäl för att i stället prata mer om enskilda aktier,enär flockbeteendet på aktiemarknaden har minskat.Vid kristallkulan sitter Carnegies småbolagsförvaltare Viktor Henriksson, Lars Söderfjell, aktiechef i Ålandsbanken,samt Tomas Meerits, aktieförvaltare hos fondbolaget Lancelot.

Korrelationen mellan enskilda aktier och börsindex har gått ned från 70 procent under finanskrisen till i dag 20 procent. Detta betyder att enskilda aktierskursrörelser i dag beror mer på bolagens egen utveckling än på själva börstrenden, vilket ökar sannolik sannolikheten för att man ska kunna hitta kursvinnare även om börsen som helhet skulle gå knackigt.

Frågar man folk på sta’n eller dem som läser ekonomisidorna men hoppar över börstabellen är den gängse uppfattningen att fjolåret var ett dåligt börsår. Men det stämmer inte. Stockholmsbörsen steg med 15 procentinräknat vårens utdelningar, vilket är klart bättre än ett genomsnittligt börsår. Bakom uppgången låg fortsatt mycket låga räntor, som också var en viktig orsak till att de fyra storbankerna utvecklades starkt och som grupp drev upp börsindexet. Låga räntor gjorde också att företagsobligationer blev en riktig favorit på finansmarknaderna och lockade många nya sparare – trots att räntan och därmed avkastningen för att satsa på företagsobligationer var lägre än någonsin.

Innan vi börjar prata om aktiemarknaden 2013 vill jag veta hur ni ser på det just avslutade börsåret 2012?

Viktor Henriksson (VH): – Jag är överraskad av att börsen gick så bra som den gjorde. Vinst- och konjunkturmässigt blev året som väntat, men kurserna steg mer än vad jag trodde de skulle göra. Jag tror att många inte uppmärksammade fjolårets uppgång, och när d egör det kan det flyta in pengar på börsen som gör att vi får en bra start på det nya börsåret. Det anses värre at tmissa en uppgång än att förlora pengar på en fallande börs.

Lars Söderfjell (LS): – Det stämmer. Pengar flödade ut ur fonderna i fjol, men flödet kan vända tillbaka tillbörsen i år. Jag tror på ett nytt bra börsår i år, eftersom det är svårt att se 2013 bli värre än 2012 vad gäller konjunkturen.Dessutom har vinstförväntningarna kommit ned till realistiska nivåer. Problemet jag ser med börsåret 2013 är att det blir baktungt. Vinsterna för fjärde kvartalet 2012 blir bedrövliga, och även resultaten för första kvartalet i år kommer att vara dåliga.Sedan ska vinsterna vända upp under andra halvåret,och det blir lite som att satsa på Jesu återkomst. Det händer någon gång, men innan dess riskeras många spruckna förväntningar. Det gör att inledningen avbörsåret 2013 kan bli slagig.

Tomas Meerits (TM ): – Under 2012 fanns inget annat att satsa pengarna på än aktiebörsen. Statsobligationer gav en negativ ränta efter inflation, och företagsobligationer är i dag den största bubblan jag upplevt. Securitas obligation gav 6,50 procent 2009. I dag ger den en direktavkastning på 2,27 procent – samtidigt som aktiekursen sjunkit och utdelningen ökat. Det är vad jag kallar en företagsobligationsbubbla.

År 2012 var företagsobligationernas år. Vad kommer vi att prata om 2013?

VH: – Jag tror att det kommer att göras många fler företagsaffärer än i fjol. Om SKF kan finansiera sig till 3 procents ränta ska bolaget köpa företag så mycket det bara går. Sedan har kreditmarknaden tinat lite,samtidigt som osäkerheten har minskat något – inte så att det ser mycket bättre ut, men osäkerheten har i varje fall minskat något.

LS: – Fler företagsaffärer låter rimligt. Nästan alla affärer leder till ökad vinst per aktie givet dagens ränteläge,vilket syns på de affärer som görs utanför börsen, där affärerna sker till höga P/E-tal.

TM : – Vinsterna för 2012 har, som Lasse säger, skrivits ned rejält. Men jag tycker att vinstförväntningarna för 2013 fortfarande är höga. Aktiekurserna har gått upp och prognoserna ned, vilket gör att P/E-talet har stigit. Jag är negativ till vinsterna men vågar inte riktigt vara negativ till börsen som helhet. Men jag är ändå skeptisk, eftersom aktiekurserna stiger till följd av konstgjorda stimulanser från Europas och USA:s centralbanker (ECB respektive Fed). Tar man bort dessa penningpolitiska steroider tror jag varken på börsen eller ekonomin.

Viktor och Lars lanserade teorin att företagsköpentar fart i år. Vilka bolag kan vi då räkna med bliruppköpta?

VH: – Jag tror att Loomis kan bli uppköpt. De vanligaste objekten är vanligen bra bolag med stabila balansräkningar, och där passar Loomis in – liksom Concentric och Haldex, som är andra mindre bolag och per definition till salu. Proffice är en annan uppköpskandidat. Det är ett bra bolag i en bransch som har det jobbigt. När Proffice gått igenom nedgången om något halvår kan mycket väl något av de stora i bemanningsbranschen, som Adecco och Randstad, köpa ut Proffice. De globala bemanningsföretagen har som mål att bli störst på sina marknader, och det är de inte i Sverige.

TM : – I Lindab lär det bli något slags affär, skulle jag tro; ägarsituationen är upplagd för det. Vostok Nafta är också intressant i det perspektivet. Det lär sätta något av sina portföljbolag på börsen i år.

Vilka aktier ska man då undvika?

LS: – Jag gillar inte de stora verkstadsbolag som ha rdokumenterad förmåga att hantera konjunkturnedgångar,som exempelvis Alfa Laval, Assa Abloy ochAtlas Copco. De har fått betalt för sitt goda jobb under de senaste åren och värderas till 17 gånger 2013 års väntade vinster. Den höga värderingen betyderatt kurspotentialen är klart begränsad, även om vinsternastiger i år. Sedan är jag skeptisk till bolag varsaffärsmodeller är ifrågasatta. Oriflame är ett sådant. Jag tror direktförsäljningen kan ha passerat krönet.Och så kan man fråga sig hur framtiden ser utför MTG, Eniro och Swedish Match, av samma skäl.Generelltska man också vara försiktig med småbolag,eftersom de är mer Europaberoende än storbolagen.Bankerna är lågt värderade, men de har inget vinstmomentum och jag ser inte hur de ska kunna förbättraresultaten i år.

TM : – Jag är negativ till vissa branscher. Rätt aktieval blir enormt viktigt under 2013, eftersom samvariansen mellan olika aktier har gått ned från 70 till 20 procent, i alla fall i USA. Olika branscher kommer att gå väldigt olika. Man ska inte ha branscher som harmycket att förlora, som kapitalvaruföretagen som gått väldigt bra. Kan de gå mycket bättre? Jag tror inte det. Kan de gå mycket sämre? Ja, det tror jag. De senaste månaderna har visat att Sverige inte är så opåverkat av omvärlden som vi trodde, eller i varje fall hoppades.Tre fjärdedelar av vår export går fortfarande till Europa, och vi exporterar faktiskt fortfarande mer till Belgien än till Kina. Det ska man inte glömma bort.Jag är också negativ till bemanningsföretag och ITkonsulter, eftersom de nu får tillbaka massvis av folk och det tar lite tid innan de hinner anpassa kostnaderna. Jag tror man ska försöka undvika högutdelandebolag som inte orkar dela ut lika mycket pengar i vår som i fjol. Sedan ska man, som Lars är lite inne på,alltid undvika ”Vem kommer att vinna-bolagen”. Vem visste för fem år sedan att Apple och Spotify skulle vara vad de är i dag? Hur vi kommer att bete oss fem år framåt i tiden är en alltför osäker fråga för att satsa pengar på.

Och vilka blir årets börsvinnare?

LS: – Fjolårets överraskning var SCA. Jag trodde aldrig att VD Jan Johansson skulle få genomföra så mycket som han gjort. Över huvud taget känns detsom om det händer mycket i Industrivärdens bolag nuförtiden. Det kanske kan hända något i Skanska också. Generellt gillar jag investmentbolagen – särskilt Investor. En omvärdering av investmentbolagen håller på att ske, eftersom de i dag på ett helt annat sätt än förr satsar på att skapa kassaflöden. Investors Gambroaffär var riktigt bra, och jag tror att marknaden underskattar värdet för Mölnlycke.

VH: – Jag tror att 2013 blir ett år med svag tillväxt, eftersom utgifterna måste sänkas och skatterna höjas på många håll i omvärlden. Därför tycker jag att defensiva bolag känns bättre än någonsin tidigare. Jag tror på bolag med hög direktavkastning, bra balansräkningar och bolag som inte är beroende av en stark konjunktur. Loomis passar bra in i denna bild.Det är dessutom ett bolag som ökar vinsten i år, vilket inte är tokigt. Jag tycker att Balder är ett köpvärt fastighetsbolag.Det är ett av få fastighetsbolag som värderas till en rejäl substansrabatt,eftersom det lever med ett dåligt rykte som jag tycker inte är berättigat. Sedan tror jag på Unibet. Det passar in i min värld, med stark balansräkning,bra direktavkastning och börjar nu få lite fart på sin tredjepartsförsäljning.

TM: – Jag gillar Byggmax, Mekonomen, Lindab och Avanza. Precis som Viktor gillar jag också Loomis oc hProffice, men jag tycker att Loomis redan gått ganska bra. Vad gäller Proffice tror jag emellertid det kan vara lite för tidigt att köpa aktien. Mekonomen lever på tjänster, och om folk inte köper nytt tvingas de istället reparera sina bilar. Jag tror man kan äga nästan all detaljhandel. Bolagens aktier är redan nedtryckta och borde inte falla så mycket mer. Byggmax passar in där. Bolaget börsnoterades på 50 kronor och står nu i 30 kronor. Sedan tror jag man ska satsa på bolag som är inne i en tillfällig svacka, till exempel nätmäklarföretaget Avanza. Bolaget är i dag drabbat av låga handelsvolymer på börsen, låg ränta och samtidigt höga kostnader genom en ny IT-struktur och höga kostnader för sin pensionssatsning. Men när Avanza gått igenom detta kan det bli riktigt bra. Fri flytträtt på pension kan på sikt mer än fördubbla Avanzas marknad.

LS: – Ska jag ta några fler bolag än de redan nämnda tror jag Securitas kan vända i år. Bolaget har gått dåligt under lång tid, men utdelningen är hög och kassaflödet är, trots allt, okej. Bolaget har tagit stora kostnader och borde kunna hålla vinsten oförändrad, liksom utdelningen på 3 kronor. Det räcker för att aktiekursen ska kunna stiga. Volvo är intressant.Jag tror man ska titta på bolag som kan sänka kostnaderna för att förbättra vinsterna, och där har Volvo sitt 300-punktersprogram i gång. Detta är inte alls inprisat i aktiekursen. Husqvarna har gått igenom en jobbig period i USA, men nu börjar åtminstone byggmarknaden förbättras där, vilket brukar vara en god indikator för Husqvarna. Men om man ska köpa nu eller senare i vår återstår att se.