Nyhet -

SvD Näringsliv, "Ägare dumpar Cision-innehav", intervju med Tomas Meerits, 11 november 2013

Enligt Direkt ägde Lancelot fonder 3,3 procent av aktierna i slutet av september, alltså innan försäljningen verkställdes. AMF kontrollerade 1,4 procent och Carnegie Asset Management 0,4 procent. Därtill har Handelsbanken fonder minskat från 4,1 till 3,6 procent under oktober. Cisions rapport för det tredje kvartalet, som offentliggjordes den 23 oktober, visade ett resultat efter skatt på -316 miljoner kronor. Resultatet tyngdes av goodwillnedskrivningar om 325 miljoner kronor.

Tomas Meerits är förvaltare på Lancelot och fonden Avalon som hade ett innehav på drygt 3 procent i Cision. Han säger till SvD Näringsliv att det inte ligger någon dramatik bakom försäljningen.

-Jag har väldigt få bolag i min portfölj, 12 stycken och omsättningen är inte särskilt stor. Affärsidén är att investera i de bolag i Norden som jag tror mest på i ett långsiktigt perspektiv. Det betyder att jag någon gång i kvartalet byter ut någon aktie. Den här gången fick Cision sitta på avbytarbänken, säger han.

Så det har ingenting med Cisions hantering av Fingerprint skandalen att göra?

-Nej, inte mer än att den händelsen gjorde att det blev större likviditet i aktien vilket gav ett tillfälle att sälja. Jag var inte arg och besviken men har höga krav på vad portföljen ska innehålla om jag ska kunna sova gott om natten.

Men är det ett fortsatt intressant bolag?

-Inte tillräckligt intressant för att vara bland de 10 - 12 bästa bolagen. Jag tycker att Cision är missförstådda, bolaget har många bra kvaliteer och ett bra kassaflöde. Jag har inte slängt Cision i papperskorgen utan kommer att fortsätta att titta på bolaget.

För Carnegie Asset Management har de senaste turerna kring Cision och Fingerprintskandalen spelat roll. Det medger Henrik Söderberg som är ansvarig förvaltare för fonden där innehavet ingick.

-Cision har en brokig historik där förtroendet har kunnat ifrågasättas vid flertalet tillfällen. När en sån här sak händer så bidrar det till det totala intrycket. Vi är anställda för att ta risk och därmed skapa avkastning. Ibland blir det inte riktigt som man har tänkt sig.

Hur länge har ni varit ägare?

-Drygt 3 år. Vi har i grunden gillat bolaget och dess förändringsprocess. Det har dock tagit längre tid än väntat och bolaget har sprungit på flertalet negativa överraskningar i olika omfattning.

Hur ser du på att återinvestera i Cision?

-Absolut, men det tar längre tid att bygga upp ett förtroende än att rasera det. Vi gillar att investera i bolag med kvalitet och att vara långsiktiga. Fonden har få innehav vilket också gör att man bör vara disciplinerad i sina förvaltningsbeslut. Med det sagt, rider man ibland ut stormar och ibland säljer man innehavet.

AMF Fonder meddelar skriftligt att de avstår att kommentera försäljningen av sin post i Cision på 1,4 procent.