Vinter i Järva DiscGolfPark. Så kallade begravningsöar ska byggas direkt ovanför och under pulkabacken enligt stadens plan.

SvD Debatt: Hur mycket får gravfiaskot kosta?

”Vi kan inte avbryta nu när vi kommit så långt” – i tio år har stadshusets mantra varit detsamma, oavsett politisk majoritet. Men fullmäktige måste inse att ytterligare 108 miljoner till begravnings­fiaskot i Järva inte leder till ett avslut, utan är bara ännu ett steg mot en allt djupare teknisk och ekonomisk katastrof.

Den danska arkitekten gick i konkurs trots att hon fakturerat stockholmarna 30 miljoner för Järva begravnings­plats. Hennes idé om "begravningsöar i ett rekreativt landskap” är också bankrutt. Stadens politiker måste sätta ner foten någon gång och vägra slösa fler miljoner på ett begravningsbygge som aldrig blir bra. Det finns alternativ:

• Skapa rådrum genom att skjuta upp gravsättningar på Järva begravningsplats första etapp i tio år! De nya kistgravplatserna i Råcksta täcker behovet under tiden.
  • Öppna ceremoni­byggnaden för musik, företags­bokningar och bröllop.
  • Stoppa nästa etapp! Bevara Granholms­toppen för aktivitet och rekreation.
  • Starta en ny planprocess för kistgravar bredvid Järva Discgolf Park, på båda sidor om Akallalänken.

Läs hela Låt Parken Levas debattartikel i Svenska Dagbladet