Vinter i Järva DiscGolfPark. Så kallade begravningsöar ska byggas direkt ovanför och under pulkabacken enligt stadens plan.

SvD Debatt: Hur mycket får gravfiaskot kosta?

”Vi kan inte avbryta nu när vi kommit så långt” – i tio år har stadshusets mantra varit detsamma, oavsett politisk majoritet. Men fullmäktige måste inse att ytterligare 108 miljoner till begravnings­fiaskot i Järva inte leder till ett avslut, utan är bara ännu ett steg mot en allt djupare teknisk och ekonomisk katastrof.

Den danska arkitekten gick i konkurs trots att hon fakturerat stockholmarna 30 miljoner för Järva begravnings­plats. Hennes idé om "begravningsöar i ett rekreativt landskap” är också bankrutt. Stadens politiker måste sätta ner foten någon gång och vägra slösa fler miljoner på ett begravningsbygge som aldrig blir bra. Det finns alternativ:

• Skapa rådrum genom att skjuta upp gravsättningar på Järva begravningsplats första etapp i tio år! De nya kistgravplatserna i Råcksta täcker behovet under tiden.
  • Öppna ceremoni­byggnaden för musik, företags­bokningar och bröllop.
  • Stoppa nästa etapp! Bevara Granholms­toppen för aktivitet och rekreation.
  • Starta en ny planprocess för kistgravar bredvid Järva Discgolf Park, på båda sidor om Akallalänken.

Läs hela Låt Parken Levas debattartikel i Svenska Dagbladet

"Öarna" - Arkitekt Kristine Jensens vinnande gestaltning av Järva begravningsplats. En grundtanke är att kombinera friluftsliv och begravning, mellan begravningsöarna ska det vara plats för picknick, lek och grillning.

Arkitekten som fått 30 miljoner för Järva begravningsplats går i konkurs

Den danska arkitekten Kristine Jensen som 2010 vann arkitekttävlingen om Järva begravningsplats har gått i konkurs. Under de senaste 12 åren har hon fakturerat Stockholms kyrkogårdsförvaltning totalt 30 miljoner kronor för jobb med begravningsplatsens första etapp som ännu bara kommit halvvägs. Tävlingen som skulle ge prestige till stadens nya storslagna begravningsplats har blivit ett fiasko.