Den inledande markentreprenaden för etapp 1 av Järva begravningsplats är avslutad. Beställaren kyrkogårdsförvaltningen har kommit överens med entreprenören NCC att inte åtgärda 100-tals fel och brister. Problemen skjuts på framtiden, hävdar kritiker.

Staden godkänner markjobb för Järva begravningsplats med 100-tals fel (lång version)

Slutbesiktningen i juni av NCC:s markentreprenad för Järva begravningsplats blev inte godkänd på grund av 100-tals fel och brister. Till en ”Fortsatt slutbesiktning” i augusti hade cirka hälften av felen rättats till, och de övriga kom beställaren kyrkogårdsförvaltningen överens med NCC om att inte åtgärda. ”Ett sätt vi har för att jobba mot ett avslut” säger förvaltningschefen Svante Borg. "Kyrkogårdsförvaltningen skjuter problemen framför sig", säger Yvonne Lindgren från Låt Parken Leva.

På inbjudan av Stockholms kyrkogårdsförvaltning har representanter för nätverket Låt Parken Leva visats runt på byggarbetsplatsen för Järva begravningsplats och fått tillfälle att ställa frågor efter att den första entreprenaden avslutades i juni. På ett 19 hektar stort område som tidigare var en del av Järva DiscGolfPark har NCC fällt tusentals träd, grävt ut två stora reningsdammar, byggt gravöar och vägar samt lagt ledningar för el, vatten, avlopp och dränering. Kontraktsumman var drygt 100 miljoner kronor.

Många fel

Slutbesiktningen som gjordes i juni innehöll 100-tals fel och brister i 79 kategorier eller punkter, ofta med flera fel i varje punkt.

– Med en så stor entreprenad blir det många punkter, konstaterar förvaltningschef Svante Borg.

I augusti följdes felen upp i ett ”Utlåtande över fortsatt slutbesiktning”. Då hade nästa entreprenad redan påbörjats. Under 35 punkter med fel som inte rättats till noterar besiktningsmannen ”Avhjälps ej”. Det innebär att ”parterna enats om att avhjälpande ej skall ske”. Därmed kunde entreprenaden godkännas i utlåtandet, trots att 100-tals brister kvarstår.

Bland punkterna som inte åtgärdas:

• Marken i alla gravöar har satt sig ojämnt så att det uppstått större och mindre fördjupningar.
  • Riktningsavvikelse på självfallsledningar har noterats på 13 sträckor (toleransklass B, C och D) samt bakfall på 60 sträckor.
  • Axiella fogseparationer på ett stort antal ledningar, dessutom med synlig tätningsring.
  • Flera brunnar inte vertikalt monterade.

Exemplen tyder på att det är rörelser i den omgivande marken som orsakat felen, och inte brister i NCC:s arbete. Enligt Låt Parken Leva kan det vara ett skäl till att staden accepterar felen.

Problem skjuts på framtiden

– Kyrkogårdsförvaltningen kräver inte att NCC ska åtgärda felen. Förvaltningen vill inte bråka, och inte heller dra uppmärksamhet till den instabila marken i området. Anläggningen är inte godkänd, men NCC går fria och kyrkogårdsförvaltningen skjuter problemen framför sig, säger Yvonne Lindgren från Låt Parken Leva.

Årstafältets tjocka lerlager har lett till en infekterad tvist mellan staden och en markentreprenör. Det undviker man nu på Järva, där markförhållandena egentligen är ännu sämre då det här även finns upp till 20 meter gyttja, samt att den instabila Granholmstippen trycker på från sidan.

Men kyrkogårdsförvaltningen oroar sig inte för någon "tickande bomb" bland punkterna i den godkända besiktningen.

– Det är naturligt att den grävbara jorden i gravöarna sätter sig första året. Vår bild av den omgivande markens rörelser bygger på den undersökning som gjordes innan vi tog beslutet, och den säger att området är tillräckligt stabilt för en begravningsplats, säger förvaltningschef Svante Borg.

– Ja, det är naturligt att återfylld jord sätter sig, men inte att det sker så ojämnt som här, säger Yvonne Lindgren från Låt Parken Leva.

Konsultföretaget Sweco gjorde mätningar 2011 – 2013 som visade att marken sjunker upp till 4 centimeter per år på de 10 mätpunkter som monterats på Granholmstippen. Mats Löf från Järva DiscGolfPark som arbetar året runt i området har därutöver noterat växande sänkor i tippens platåer. Här handlar det inte om centimetrar utan om rörelser på 1 – 2 meter över tid.

I ett PM från 2016 rekommenderar konsulten Geomind flera olika grundläggningsmetoder för begravningsplatsen, men kyrkogårdsförvaltningen har inte beställt någon av dem för vägar, ledningar eller gravöar. Det är bara ceremonibyggnaden och två broar som pålas.

– En del av de fel som NCC åtgärdat kommer snart vara fel igen, till exempel de belysningsfundament som de rätade upp, säger Yvonne Lindgren. De kommer snart att sätta sig igen. Marken staden valt för begravningsplatsen är helt enkelt den sämsta tänkbara, och det har vi varnat för hela tiden.