När byggprojekten försenas vill kyrkogårdsförvaltningen slippa följa Lagen om offentlig upphandling

Pressmeddelande -

Tidplanen sprack – kyrkogårdsförvaltningen förlänger miljonkontrakt på obestämd tid

Den 1 augusti gick kontraktet ut för konsultföretaget Hifab som projektlett Järva begravningsplats i fyra år på uppdrag av Stockholms stad. Men företaget fortsätter som om inget hänt. Kyrkogårdsförvaltningen förnekar att upphandlingen var tidsbegränsad, och därmed kan Hifab utan konkurrens fortsätta fakturera miljonbelopp.

När kyrkogårdsförvaltningen 2016 upphandlade projekteringsledare för Järva begravningsplats räknade man med att det skulle ta max 4 år för första etappen att bli färdig. Hifab vann kontraktet som enligt underlaget var på 3 år med möjlighet till förlängning i 1 år. När avtalstiden gick ut 1 augusti 2020 har företaget fakturerat totalt 11,6 miljoner kronor, men ännu har ingen spade satts i marken. Det finns inte heller bygglov, reservatstillstånd eller någon upphandlad entreprenör.

Trots att avtalet med Hifab gått ut har kyrkogårdsförvaltningen inte börjat upphandla projektledning för det fortsatta arbetet. Förvaltningen påstår att uppdraget som upphandlades gäller tills projektet blir klart. Ett mejl från det ansvariga borgarrådet Dennis Wedins (M) sekreterare ger samma svar: "Enligt förvaltningen, med stöd av Stockholms stads upphandlade experter, gäller Hifabs kontrakt projektet ut, trots att projektet dragit ut på tiden".

Enligt denna nya tolkning av avtalet kan Hifab fortsätta fakturera Stockholms skattebetalare miljonbelopp utan konkurrens eller tidsgräns.

Nätverket Låt Parken Leva har tidigare kartlagt hur kyrkogårdsförvaltningens samtliga byggprojekt de senaste 10 åren spräckt både tidplan och budget.

– Järva begravningsplats är det i särklass värsta exemplet, säger talespersonen Björn Erdal. Kostnaden har ökat ofattbara 900 procent bara under planeringstiden, och på vägen har förvaltningen kringgått både Miljöbalken och Kommunfullmäktiges budgetregler.

– Att kommunen nu struntar i Lagen om offentlig upphandling och utan vidare förlänger ett konsultkontrakt värt 10-tals miljoner på obestämd tid bekräftar bilden av ett projekt som spårat ur.

Låt parken leva är ett nätverk med talespersoner från alla stadsdelar runt Järvafältet som sprider kunskap och samlar opinion mot begravningsplatsförslaget "Öarna" i Järva DiscGolfPark. Nätverket bildades inför Järvaveckan 2018 och genomför bland annat en trädadoptionskampanj i parken.

Målet är att rädda parken genom att få politikerna att flytta begravningsplatsen till en alternativ plats i närheten. Låt parken leva har tagit fram förslaget "Fred" på lämplig mark mellan Järva DiscGolfPark och Hästa gård. "Fred" är en värdig, vacker och tillgänglig begravningsplats till skillnad från kyrkogårdsförvaltningens "Öarna".

Nätverket arbetar för dialog och för att ansvariga politiker ska komma till Tensta, sätta sig in i planerna de beslutat om, och jämföra alternativen.