Onkologen David Stenholtz om kraften i vegansk kost i Aftonbladet

Onkologen David Stenholtz om kraften i vegansk kost i Aftonbladet

Författaren och läkaren David Stenholtz och hans bok "Kostens Kraft: En vetenskaplig genomgång av matens potential" presenteras i Aftonbladet. Stenholtz, som till vardags arbetar som onkolog på Södersjukhuset i Stockholm, har tagit sig tid att föra samman sin erfarenhet inom medicin med sin passion för hälsosam kost för att skapa en banbrytande bok.

"Kostens kraft" utforskar övergången från blandkost till att äta hela vegetabilier och dess påverkan på kroppen. Med fokus på att bekämpa folksjukdomar som hjärt-kärlsjukdom, åderförkalkning, diabetes typ 2 och högt blodtryck, erbjuder boken inte bara en grundlig genomgång av den etablerade forskningen utan också nya insikter och personliga berättelser från personer som har återfått sin hälsa genom kostförändringar.

Stenholtz, som också är ordförande för den ideella föreningen Läkare för framtiden, delar med sig av sin egen resa till bättre hälsa. Med en viktminskning på 15 kilo som resultat av sina kostomläggningar för cirka 17 år sedan, förkroppsligar han de principer han förespråkar.

I Aftonbladets artikel delar Stenholtz även sju matlagningstips för att inspirera till nya matvanor. Dessa tips gör övergången till en hälsosammare kost enklare och mer tilltalande.

Bokinfo

• Titel: Kostens kraft : en vetenskaplig genomgång av matens potential