Berättelsen om vikingen Harald Sigurdsson fortsätter i Leif Selanders uppföljare "Belägringen"

Den 20 mars släpps del tre av "Den hårda vägen", Leif Selanders uppskattade serie om den orädda vikingen Harald Sigurdsson. "Belägringen" tar vid efter det blodiga slaget mot piraterna i Efesos där Harald och hans män spelat en nyckelroll i gripandet av Dalassenos, den tidigare guvernören i öst. Segerns sötma uteblir när huvudstadens byråkrati och oroligheter i den östliga provinsen Antiokia tvingar nordmännen att åter riskera livet i romarrikets tjänst.

När det politiska upproret i Antiokia hotar hela rikets existens får Harald och hans män i uppdrag att eskortera den nya guvernören och kejsarinnan österut i ett försök att återfå kontrollen. Den farliga resan blir deras största prövning hittills och konsekvenserna av ett misslyckande har aldrig varit större. Samtidigt är Harald inställd på att ingen denna gång ska ta åt sig äran för hans bedrifter.

"Belägringen" bjuder precis som sina föregångare på en mästerlig blandning av äventyr och historia i 1000-talets romarrike. Ett måste på läslistan för alla som älskar spänning i en historiskt korrekt miljö. Harald är inte bara en skicklig ledare och krigare. Han är också en representant för en tid när skandinaviska män reste söderut för att söka rikedom och ära som ger våra förfäder ett ansikte.

Leif Selander är en före detta rundtursguide i Turkiet, där han för första gången fick upp ögonen för vikingarnas kontakt med romarriket. Något som mynnat i hans böcker om Väringagardet - den romerska kejsarens livvakter och elitgarde.

”Belägringen” är tredje delen i serien ”Den hårda vägen”. Den första serien heter ”Väringasagan.”

Bokinfo:

• Titel: Belägringen