Mormors Mat – Hundra år av husmanskost

Mormors Mat – Hundra år av husmanskost

Mat som lagas på närproducerade och naturliga råvaror ligger rätt i tiden. Traditionell husmanskost baseras på varor som är vänliga mot både miljö och plånbok. Att laga mat efter säsong och följa årstidernas växlingar är ekologiskt och ekonomiskt – och roligt! Mormors Mat – Hundra år av husmanskost bjuder på våra mest omtyckta husmansklassiker.

Författaren Maria Holm har samlat recept från tre generationer mormödrar – mamma Kerstin, mormor Sonja och gammelmormor Cecilia. Här finns dillkött och sjömansbiff, raggmunk med fläsk, inkokt lax, stekt strömming, kalops, ärtsoppa och pannkakor, köttbullar med lingon och mycket mera. Dessutom hembakat och efterrätter, saft och sylt, och tips och råd om förvaring, dukning och servettbrytningar.

Recepten är utförliga och enkla att följa, och passar även nybörjaren vid spisen. Det är en kokbok som passar både för yngre som vill lära sig laga klassisk svensk husmanskost och äldre som vill återuppleva barndomens favoriter. Här finns tips och råd från köket, fakta och anekdoter om våra mattraditioner och högtider. Dessutom berättas familjesagan om tre generationer husmödrar i matlagningens tjänst.

Det finns en barndomstrygghet i dofterna från mormors kök som är mer än nostalgi. Jag tror att det handlar om rötter och tillhörighet. Om kvaliteten i att låta saker ta tid, att följa naturens rytm och årstidernas växlingar. Att ta tillvara vad som bjuds och låta maten kryddas med förväntan. Vart tog söndagsmiddagen vägen? säger Maria Holm.

Maria Holm är kulturvetare, skribent och kokboksförfattare med rötterna i Värmland. Hon utkom senast med Filmkokboken i samarbete med Mikaela Kindblom.

Bo Lundberg är verksam som illustratör och grafisk formgivare och har jobbat med en mängd internationella kunder, som Chronicle Books, Elle och Escada.

För mer information och intervjuer var vänlig kontakta,

Maria Holm
maria.holm2@comhem.se

För recensionsexemplar var vänlig kontakta:

Jimmy Sjökvist
jimmy.sjokvist@lavaforlag.se