Layher åter i Åre

Upplands Väsby - april 2009

Mellan den elfte och femtonde mars kördes avslutningen av världscupen i Åre. Det blev en rafflande final med många utdelade pokaler. Precis som sig bör deltog vi i händelsernas centrum då bland annat huvudläktare, scener och kameratorn var uppbyggda av Layher-material.

Precis som till VM för ett par år sedan var det Extrem Events som stod för uppbyggnaden. Det mest "extrema" denna gång var de kameratorn som SVT använde. Med tanke på Åres lutning, och att tornen är relativt höga var det en viss utmaning att få dem att stå stadigt i backarna. De var förankrade med kraftiga vajrar som drogs från tornet över backen. Tv-studion var inhyst i ett hus som byggts ovanpå ett underrede. De tjugofem bästa damerna och herrarna deltog i respektive gren i finalen. Åre har tillsammans med Svenska skidförbundet stått värd för två alpina världsmästerskap, 71 världscuptävlingar och fem världscupfinaler. Redan i december 2009 arrangeras världscuptävlingar i Åre nästa gång.