ChargeStorms smarta laddteknik nominerad till Swedish Embedded Award

ChargeStorms ”intelligenta” laddstolpar som löser problemet med överbelastning i det lokala elnätet när många elbilar laddas samtidigt tävlar i kategorin Enterprise, för svenska företag. Juryn letar bland annat efter kommersiellt intressanta produkter som innehåller inbyggd intelligens samt att konstruktionen ska vara baserad på nytänkande.

Chargestorm konkurrerar med sex andra företag om Embeddedpriset där ett av grundkraven är att bidragen måste kunna visa upp en fungerande prototyp. Chargestorm har utvecklat en helhetslösning för elbilsladdning, deras laddstolpar kan kommunicera med fordonet genom de nyligen standardiserade EV-laddkontakterna och även trådlöst sinsemellan. Med företagets Nano Grid-lösning går det att bygga lokala intelligenta elnät som kan ladda upp till 8 gånger fler elbilar i samma nät jämfört med konventionella lösningar.

"Vi har tidigare arbetat i Embedded branschen i 20 år för andra företag.  Det är en stor ära att vår teknologi och vårt företag blir nominerad till Embeddedpriset", säger Patrik Lindergren, VD och grundare, ChargeStorm.

Embeddedpriset delas i år ut för nionde gången och årets nominerade företagsprodukter spänner över allt från tunga industritillämpningar till kommunikation och medicinsk elektronik. De nominerade bidragen presenteras på Embedded Conference Scandinavia 4-5 oktober 2011 där även prisutdelningen sker.

Swedish Embedded Award består av tre separata priser under kategorierna Enterprise, Student och Micro/Nano. Priset delas ut av branschorganisationen Svensk Elektronik - Embedded  Technology, KK-stiftelsen i samarbete med tidningen Elektronik i Norden och Tekniska Mässan.

Läs mer om ChargeStorm
Läs mer om Swedish Embedded Award

Patrik Lindergren, VD ChargeStorm, Tel: +46 11 333 00 02
Magnus Frykholm, försäljningschef ChargeStorm, Tel: +46 706 161 460