Chargestorm förser elbil på turné i Sverige med laddmöjligheter

Chargestorm förser elbil på turné i Sverige med laddmöjligheter

Då turnén Elbilsrekordet ska köra elbil från Ystad till Haparanda får turnébilen snabb och effektiv laddning från LEAD-bolaget Chargestorms laddstolpar. Starten går idag 7 juni från Smygehuk i Ystad och sedan gör bilen turnéstopp i 38 kommuner.

Genom att köra sträckan Ystad-Haparanda med en elbil vill parterna Chargestorm, Citroën Sverige, Gröna Bilister, och Öresundskraft tillsammans visa att elbilen klarar snart sagt allas resebehov. Chargestorms laddinfrastruktur kommer att användas på alla laddstopp under Sverigeturnén som avslutas i Visby under Almedalsveckan. Resan kan följas på Elbilsrekordet.se, via Facebook, Twitter och Youtube.

- Vi vill befästa vår position som en självklar aktör som levererar laddinfrastruktur i Sverige. Chargestorm har en färdig produkt där vi har tagit ett helhetsgrepp om infrastrukturen kring laddning av elfordon och den här turnén ger oss möjlighet att berätta det för beslutsfattare såväl regionalt som lokalt vilket är väldigt värdefullt för oss. På utvalda platser kommer vi också att finnas på plats för att prata om de möjligheter som vår produktportfölj har att erbjuda till exempel elfordonsanvändare, elnätsägare och fastighetsbolag. Vi vill helt enkelt att Sverige ska få upp ögonen för nyttan och enkelheten med elfordon, säger Magnus Frykholm, försäljningschef på Chargestorm.

Citroën medverkar i Elbilsrekordet med sin bil C-Zero, som uppfyller högt ställda krav på komfort, säkerhet och prestanda, med en räckvidd på upp till 150 km per laddning. Elbilen visas upp på Stockholm Green Festival den 3 juli och under Almedalsveckan, där Gröna Bilister har elbilsseminarium den 4 juli.

Patrik Lindergren, VD Chargestorm, Tel: +46 11 333 00 02
Magnus Frykholm, Försäljningschef Chargestorm, Tel: +46 706 161 460

ChargeStorm är ett LEAD-företag. LEAD är en företagsinkubator som stöttar utvecklingen av innovativa, unika och tillväxtorienterade bolag genom en strukturerad process och anpassad coachning. Verksamheten ägs av Linköpings Universitet och finansieras därutöver av Norrköpings respektive Linköpings kommun samt Innovationsbron. I dagsläget stöttar verksamheten 20 bolag.  www.leadincubator.se

Chargestorm är ett cleantech företag som utvecklar laddinfrastrukturprodukter för elfordon. Deras produktportfölj möjliggör för laddoperatörer att ta betalt för och övervaka laddning av elfordon.  www.chargestorm.se