Fler lästips i kortform!

När nu helgerna är över kan det kanske vara läge att fylla på kunskapsförrådet med lite ny litteratur. Här presenteras ytterligare några av Ledarskapscentrums favoriter.

How to think straight about psychology av Keith E. Stanovich

De allra flesta människor har ett intresse av att förstå och förklara sitt eget och andra människors beteende. Detta allmänna intresse gör att forskningen inom psykologin och andra beteendevetenskaper ständigt får konkurrera med vardagspsykologerna som bor i gemene man och kvinna. Detta gör också att psykologi som ämne erbjuder en alldeles särskilt god jordmån för pseudovetenskap och kvacksalveri och för en lekman kan det vara svårt, för att inte säga omöjligt, att särskilja psykologi baserad på vetenskap och psykologi baserad på subjektivt tyckande och tänkande. How to Think Straight About Psychology av Keith Stanovich går systematiskt igenom hur man kan särskilja evidensbaserad kunskap inom psykologin från den som inte är det (men som ibland marknadsförs som det). Boken har kommit att bli något av en klassiker och omnämns ofta av forskare inom disciplinen psykologi som den bok man själv önskar att man hade skrivit.

Behovsanpassat ledarskap och Ledarskapets 5 utmaningar av Stefan Söderfjäll

Ledarskap syftar till att motivera medarbetare. Motivation är dock ett komplext fenomen som kommer i olika former och skepnader. Enligt motivationsteorin Self-Determination Theory har motivationstyp lika stor eller till och med större betydelse än grad av motivation. En sund motivation kommer bottnar i att vissa fundamentala och universella psykologiska behov tillgodoses. I ”Behovsanpassat ledarskap” förklarar Stefan Söderfjäll hur mänsklig motivation fungerar – varför vi gör vad vi gör – och hur denna kunskap kan nyttjas i ledarskap. Ledare står egentligen bara inför en enda utmaning – att främja tillfredställselsen hos sina medarbetare. Hur gör man då för att möta denna utmaning? Jo, genom att ta sig an fem andra utmaningar, vilket Söderfjäll beskriver i ”Ledarskapets 5 utmaningar” – En bok som presenterar det transformerande ledarskapet.

Mindset av Carol Dweck

Avandlar människans grundläggande antaganden om sig själv och hur dessa påverkar hur vi upplever motgångar och tar oss an utmaningar. Genom verkliga exempel från vitt skilda områden och övningar där läsaren stimuleras till självreflektion, gör Dweck denna positiva psykologi både lättillgänglig och tillämpbar för en bred publik.

50 great myths of popular psychology av Scott O. Lilienfeld, Steven J. Lynn och John Ruscio

Psykologin är ett spännande område. Bara genom att vara människa kommer man på ett eller annat sätt att relatera till psykologi, vare sig man vill eller ej. Det ligger kanske i människans natur att fundera över varför vi gör som vi gör. Dessvärre har detta allmänintresse för psykologi medfört en rad mytbildningar om hur människor fungerar. Att vi bara använder 10% av vår hjärna, att hypnos kan locka fram bortträngda minnen och att schizofrena personer har multipla personligheter är bara några sådana exempel. I 50 great myths of popular psychology presenterar författarna ett stort antal psykologiska myter och hjälper läsaren till ett sunt kritiskt tänkande.

• litteratur
  • behovsanpassat ledarskap