150.000 kronor till ett ljusare Ljusbodarna

150.000 kronor till ett ljusare Ljusbodarna

Två mil utanför Leksand finns en av Sveriges största och bäst bevarade fäbodar. Nu har Ljusbodarnas fäbod öppnats upp för att fäboden ska leva upp till sitt namn igen.

Fäboden har anor från 1600-talet och är klassificerad som riksintresse för kulturmiljövård. Under de senaste decennierna har dock fäboden växt igen mer och mer för varje år. Men fäbodlaget bästämde sig för att blåsa liv i fäboden och vända på utvecklingen.

- 2013 hade vi ett visionsmöte och bestämde att vi skulle öppna upp fäboden, både genom att återställa tidigare ängs- och betesmark och att öppna upp för fler aktiviteter, berättar Börje Sander som är ordförande i fäbodlaget.

Nu har skog och sly röjts och ett stängsel för att skydda ängsmarkerna mot vildsvin har byggts. Ljusbodarna har återfått sitt forna ljus.

- Tanken är att vi ska försöka ha fler aktiviteter så att fler kan ta del av den här fantastiska miljön. Det är jättekul om det kommer folk som vill göra saker, fortsätter Börje och berättar om fäbodtrailen som i sommar går av stapeln för andra gången.

- Vi har massor av fantastiska stigar för både vandring, löpning och mountainbike. Ljusbodarnas Fäbodtrail är ett initiativ av två tjejer som gillar att springa på stigarna. Det är ett jätteroligt initiativ.

Ljusbodarnas fäbod är en fantastiskt fin plats och ett besöksmål med potential. Leksands Sparbank har stöttat projektet med 150.000 kronor.

Fakta Ljusbodarnas fäbod:

• 90 hektar yta
  • 4 km stängsel
  • 30 gårdar
  • Klassificerat som riksintresse för kulturmiljövård
  • anor sedan 1600-talet
  • en av Leksands största och mest välbevarade fäbodar
  • turiststuga öppen för besökare

Aktiviteter sommaren 2016:

Fäboden är öppen för allmänheten. Från mitten av juni till slutet av augusti finns betande kor och får i fäboden. Inför sommaren 2016 finns KulturTur, en lärorik orientering att vandra som visar dig runt fäboden och är ca 2 km lång. Runt fäboden finns många fina vandrings-, löpnings- och cykelstigar.

Kalender sommaren 2016

• 22 maj kl 11.00 - nyinvigning och presentation av öppna landskapsprojektet, kartsläpp KulturTuren och kaffeservering.
  • 12 juni - Ljusbodarnas fäbodtrail
  • 18 juni - sommarcafé