Badplatsen i Västannor rustas upp

Badplatsen i Västannor rustas upp

Badsäsongen är över för den här sommaren och då passar Västannor Smedby bystugeförening med Sven-Åke Petters, Anders Bäck och Ingemar Blomqvist i spetsen på att rusta upp den populära badplatsen.

- Det är ju tack vare HSS, Häradsbygdens simsällskap, som det här ursprungligen kom till nångång på 30-talet. Och det är nog fortfarande Leksands populäraste bad. När det är varmt så är det proppfullt här, berättar Sven Åke Petters som är projektledare för upprustningen.

Men det har växt igen lite och nu vill de återställa badet till samma standard som tidigare.
- Vi ska snygga upp badet så att det blir lika fint som tidigare. Och hopptornet har vi stagat upp så att det är stabilt och säkert, berättar han.

Det ser högt ut, hoppar du fortfarande?
- Jadå, men det var bättre förr. Då var det 10 meter från högsta, nu är det bara 8, säger Sven-Åke med ett skratt.

Ingemar Blomqvist som kör grävmaskinen visar att de samtidigt som de rensar vassen gör strandlinjen lite mer barnvänlig.
- De första metrarna ner i vattnet blir lite mindre branta, så att det inte blir så djupt direkt, det blir bra för barnfamiljerna, säger han.

Och de har fler planer för badplatsen.
- Tidigare har det funnits en sim-ram, det ska vi försöka få till igen. Med sim-ramen blir det enklare att simträna och ta märken. Det ökar vattenvanan och simkunnigheten, det är viktigt att lära sig simma. Vi får se om vi hinner med det till nästa sommar, berättar Sven-Åke.

Leksands Sparbank återinvesterar vinsten i bygden och stöttar projektet med 100.000 kronor.