Elva nya hjärtstartare – sen växlar projektet upp

Elva nya hjärtstartare – sen växlar projektet upp

Lagom till jul förses bygden med elva nya hjärtstartare. Genom initiativet ”Vi hjärtsäkrar Siljansbygden” har föreningar kunnat ansöka om att sätta upp en hjärtstartare på sin hemmaplan och förhoppningsvis rädda liv. Höstens ansökningsperiod blir den sista, sen går projektet in i nästa fas.

Via projektet ”Vi hjärtsäkrar Siljansbygden” har föreningar kunnat ansöka om att sätta upp en hjärtstartare på sin hemmaplan och förhoppningsvis rädda liv. Projektet lanserades av Leksands Sparbank i februari 2023 och intresset var stort från start. Ett stort antal ansökningar har kommit in under årets tre ansökningsperioder.

”Visst anade vi att det fanns ett intresse där ute när vi startade projektet, men det här gensvaret och engagemanget hade vi aldrig kunnat föreställa oss. Att vi nu kan dela ut ytterligare elva hjärtstartare, vilket blir totalt 35 i bygden under året, känns fantastiskt. För att inte tala om att föreningarna dessutom fått en HLR-utbildning på köpet”, säger Jonas Heimer, marknadschef på Leksands Sparbank.

Den del av projektet som handlat om hjärtstartare avslutas vid årsskiftet och sparbanken öppnar ingen ny ansökningsperiod. Däremot kommer man i början av 2024 att presentera fortsättningen.

”Den här frågan är ingenting vi släpper. Vi vill även fortsättningsvis vara med och skapa en tryggare bygd, ett sätt för oss att bidra till social hållbarhet. Just nu planerar vi för fullt för hur vi ska växla upp projektet, för att få ännu mer och större effekt av våra insatser”, säger Jonas Heimer.

De elva nya hjärtstartarna som delas ut under december går till:

1. Mora Ridklubb
  2. Våmhus Gammelgård-Hembygsförening
  3. IK Segro, Bäsna
  4. IOGT-NTO Björbo
  5. Sifferbo By Ideella Förening
  6. Tibble-Lycka Byförening
  7. Nedansiljans Brukshundklubb, Rättvik
  8. Rättviks Hembygdsförening
  9. IK Jarl, Rättvik
  10. Mora Ishockeyklubb
  11. Visit Sjövillan, Rättvik

Om projektet

Varje år drabbas 10 000 personer i Sverige av plötsligt hjärtstopp, men bara drygt 1 500 överlever. Forskning visar att ju snabbare personer får hjärt-lungräddning, desto större är chansen att överleva. För varje minut som går minskar chansen att överleva med 10 procent.

Därför startade Leksands Sparbank initiativet ”Vi hjärtsäkrar Siljansbygden” i början av 2023. Föreningar och organisationer i bygden kan ansöka om en hjärtstartare via projektet. Föreningar som tilldelas hjärtstartare får också en HLR-utbildning för max 20 personer. Utbildningen ges av Civilförsvarsförbundet.