Företagsbesök: "Vi har aldrig förlorat en kund"

Företagsbesök: "Vi har aldrig förlorat en kund"

Sterner Products är ett företag i Leksand som tillverkar kretskort till bland annat flygplan och skogsmaskiner. Nu expanderar de med utbyggda lokaler och ska anställa fler.

- Vi behöver komma upp lite i volym för att få bättre lönsamhet. Vi investerar för att kunna öka omsättningen med 10 miljoner de kommande två åren, berättar Mikael Sterner som är ägare och VD.

Mikael beskriver sig som en elektronikkille som började med att tillverka styrkort för foderautomater till fiskodlingar i början på 2000-talet. Sedan anställda han flera och de började tillverka kretskort på beställning åt andra. Verksamheten har gått bra och omsättningen ökade för varje år som gick. Nu har de växt ur lokalerna på Övermo industriområde och bygger ut för att kunna ta nästa steg.

Mentorskap och utbildning
Nycklarna till deras framgång tycker Mikael är kunskap och flexibilitet. Han berättar också att de aldrig har förlorat en kund och att väldigt få av de anställda slutar.

- Vi försöker ha roligt tillsammans och det finns alltid nya saker att lära sig.

Mikael berättar att alla som börjar på företaget får en mentor att lära sig av och för att snabbt komma in i gänget.

- Person är viktigare än ett bra CV när vi anställer. Jag anpassar hellre företaget eller utbildar en person jag tror på än att söka efter en väldigt specifik profil på medarbetare, säger Mikael.

Det mesta av monteringen sker i maskiner som monterar hundratals komponenter per minut, men några delar av arbetet kräver manuel lödning.

Se ett filmklipp när en av maskinerna monterar komponenter här.

Kina, Stockholm eller Leksand?
Tillverkning av elektronik är något som lätt förknippas med Asien. Hur kan ett företag i Leksand konkurrera med Kina?

- Massproducerade prylar, till exempel en leksak med ett kretskort, där det inte spelar så stor roll om en av tio går sönder är inte vår grej. Vi gör kretskort till exempelvis skogsmaskiner och flygplan där kretskorten inte får gå sönder.

Skulle det vara en fördel att ha kontoret i Stockholm?
- Vi skulle komma närmare fler kunder. Å andra sidan så tror jag det skulle vara svårare att behålla duktig personal. Kontinuitet med både personal och kunder är viktigt för oss. När vi utbildar personal får vi och våra kunder nytta av det under lång tid.

Fakta:
Tillverkar 10.000 kretskort per månad

Omsätter 1.000.000 komponenter per månad
7.000 olika typer av komponenter på lager
18 anställda
24 miljoner kr omsättning
5% vinstmarginal

Mikael Sterner som är ägare och VD tar en paus i nya fikarummet som just håller på att bli klart.