Förutsättningarna för en kreativ landsbygd har aldrig varit bättre

Förutsättningarna för en kreativ landsbygd har aldrig varit bättre

Teo Härén var på besök på Leksands Sparbank för att prata om landsbygden och dess möjligheter. Teos budskap är att just nu har landsbygden bättre förutsättningar för att blomstra och ha en positiv utveckling än på väldigt länge. Men det händer inte av sig självt, det gäller att vi på landsbygden tar de möjligheter som finns.

I två tusen år har människor flyttat från landsbygden till städer för att ha möjlighet att ta del av ett större utbud och få fler intryck. Kreativitet är kunskap som krockar. Teo Härén exemplifierar det med knäckepizzan:

- När kunskap möts föds kreativitet. Exempelvis om du kan väldigt mycket om knäckebröd och så träffar du någon som kan mycket om pizza och tar intryck av det. Då har du förutsättningar att komma på knäckepizzan.

Digitaliseringen och Internet har ändrat på förutsättningarna

Den som har bott i en stor stad har under väldigt lång tid haft en stor fördel av att kunna ta del av ett mycket större utbud jämfört med den som har bott på landsbygden, men digitaliseringen och Internet har ändrat på förutsättningarna.

- Plötsligt, efter 2000 år av underläge, har landsbygden samma möjligheter som staden, säger Teo.

Internet ger människor på landsbygden nästan samma möjligheter som människor i staden. Man kan närsomhelst ta del av nästan vilken kunskap som helst och vi kan få väldigt mycket inspiration på nätet.

- När jag som 18-åring åkte till London och Camden market var det så sjukt häftigt. Men när jag och min nu 18-åriga son åkte dit var han inte alls lika imponerad. Han visste redan det mersta om den tidigare så unika marknaden, han hade ju googlat och kollat upp allt på Youtube innan vi åkte dit. Och allt som går att köpa där kan han beställa på webben och få hem till trappen i Älvkarleby ett par dagar senare, berättar Teo.

Senaste forskningen - tid för reflektion är lika viktigt som intryck

Nuförtiden är det få som säger att de får för lite intryck, vi upplever snarare att det blir ett problem att vi får för mycket intryck. Vi har svårt att stänga av. Teo frågar publiken när de får sina mest briljanta idéer och svaren som kommer är: "när jag springer", "promenad med hunden" och "i bilen".

- Kreativitet är nya intryck och reflektion. Kreativetet är massor med intryck och inga intryck.

Teo berättar också att i den senaste forskningen om kreativitet så är det övertydligt hur viktigt tid för reflektion är för att vi ska vara kreativa och faktiskt utveckla nya idéer.

- Googles senaste projekt heter Search Inside, ett meditationsprogram. Kolla på Silicon Valley och hur många av företagen där som uppmuntrar personalen att gå på mindfulnesskurser och meditera för att det ska bli mer kreativa. De har mycket intryck men behöver mer tid för att reflektera.

Han menar att den stora fördelen vi har på landsbygden är möjligheten att stänga av. Möjligheten att ta den där paddelturen eller löprundan utan massor av intryck.

Vad vi måste göra

Teo avrundar med att säga att landsbygdens framtida utveckling inte kommer att ske av sig självt. Det handlar om vi människor som bor på landsbygden och hur vi hanterar möjligheterna. Teos lista på vad vi måste göra tillsammans:

• Skapa kluster - behöver inte ske i fysiska möten
  • Radera restiden - när vi väl behöver träffas fysiskt, för det behöver vi ibland, måste alla förstå att restid är samma sak som arbetstid eller fritid. Du kan göra samma saker på tåget som du ändå skulle göra på jobbet eller i soffan, till exempel jobba med laptop eller smartphone eller kolla på en film på Netflix.
  • Paddla mer - utnyttja de möjligheter som landsbygden ger att stänga av intrycken. Paddla, spring och åk mer skidor!
  • Bygg kreativt självförtroende - ge beröm när någon gör någonting kreativt. Det här gör Google, Apple och IKEA hela tiden och de blir mer kreativa för att de gör det.
  • Anamma ny teknik - till exempel borde Über lanseras på landsbygen där behovet är som störst, inte i Stockholm där det går tunnelbanor och bussar var 5:e minut. Det måste vi på landsbygden jobba hårt för.
  • Ordna fler möten och gå på dem - fysiska möten är en del av kreativiteten, därför måste vi ordna fler männskliga möten och gå på dem.

- Om vi alla gör några av sakerna på listan och paddlar ibland, då skulle landsbygden slå staden vilken dag som helst i förmåga att hitta nya riktigt kreativa idéer, avslutar Teo.

Se föreläsningen på webben