Initiativet från Leksands Sparbank resulterade i en halv miljon till barn på flykt från krig

Under Musikhjälpen i december samlade 35 Sparbanker tillsammans med sina kunder och personal ihop närmare en halv miljon kronor. Insamlingen #Sparbanksbössan, som startades av Leksands Sparbank, blev den sjunde största i Sverige.

I samband med Musikhjälpen 2022, som pågick under december månad, deltog Leksands Sparbank i att driva #Sparbanksbössan. Banken startade initiativet och utmanade alltså övriga Sparbanker i Sverige att vara med i insamlingen för andra året i rad.

Premiäråret 2021 deltog elva Sparbanker och slutsumman blev 75 000 insamlade kronor. Den här gången deltog betydligt fler Sparbanker och tillsammans med kunder och personal resulterade det i närmare en halv miljon kronor till insamlingen ”För en tryggare barndom på flykt från krig".

– Det är helt fantastiskt vilket engagemang vi har sett hos såväl andra Sparbanker som hos personal och kunder. Det är också otroligt fint att se det lokala engagemanget och viljan att bidra för en god sak. Här på banken är det många som både swishat ett bidrag och kommit med glada hejarop över initiativet. Att bössan sedan blev den sjunde största och att vi tillsammans kunde bidra med nästan en halv miljon är ännu häftigare, säger Jonas Heimer, marknadschef på Leksands Sparbank.

Av totalt 5582 Musikhjälpen-bössor blev #Sparbanksbössan den sjunde största med sina 493 042 kronor. Totalt fick Musikhjälpen 2022 in över 54,5 miljoner kronor som ska gå till insamlingen för temat "För en tryggare barndom på flykt från krig".