Anders Hansen. Foto: Stefan Tell

Nyhet -

Leksands högstadieelever lär sig om hjärnan, skärmar och fysisk aktivitet med Anders Hansen

Anders Hansen är överläkaren i psykiatri som de senaste åren gjort succé med sina böcker ”Hjärnstark” och ”Skärmhjärnan”, tv-programmet ”Din hjärna” på SVT och sommarprat i Sveriges Radio. 22 januari kommer han till Tegera Arena i Leksand för att prata om hjärnan, skärmar och fysisk aktivitet inför alla högstadieelever i Leksand. Bakom initiativet står Leksands Sparbank och Profilskolan Excel.

- Fysisk aktivitet är så vansinnigt viktigt för hjärnan! Om du för tio år sedan hade frågat mig vad den viktigaste hjärngympan är så hade jag nog svarat korsord eller sudoku. Men det är faktiskt inte det, att vara fysiskt aktiv är det absolut viktigaste vi kan göra för vår hjärna, säger Anders.

Leksands Sparbank samarbetar med många idrottsföreningar i bygden, men tycker det är viktigt att nå ut med budskapet om den fysiska aktivitetens betydelse även till de som väljer att inte vara med i någon organiserad idrott.

- Alla vill inte vara med i en organiserad idrott, men fysisk rörelse är fortfarande lika viktigt för inlärning och välmående. Vi vill inspirera och peppa även de som inte är med i en idrottsförening till mer fysisk rörelse, säger Björn Rinstad, tillförordnad VD på Leksands Sparbank.

När Profilskolan Excel startade i Leksand höstterminen 2017 valdes fysisk aktivitet som ett profilområde eftersom forskning visar att det ger bättre inlärning samt bättre fysisk och psykisk hälsa.

- Vi har sedan skolstart haft daglig fysisk aktivitet på schemat för alla våra elever. Det handlar om att ge elever kunskap om hur viktig fysisk rörelse är och att skapa vanor som förhoppningsvis håller resten av livet, säger Sakarias Winberg, en av grundarna till Profilskolan Excel.

Föreläsning för Sparbankens kunder på kvällen 22 januari - fullbokad

Anders kommer även att hålla en kvällsföreläsning onsdagen den 22 januari klockan 18. Leksands Sparbanks kunder har blivit inbjudna via meddelande i internetbanken. Föreläsningen bokade fullt på två timmar.

Björn Rinstad, tillförordnad VD Leksands Sparbank, 070 674 66 37
Sakarias Winberg, Profilskolan Excel, 070 623 02 00