Anders Hansen i Tegera Arena. Foto: Anders Eriksson

Rekordpublik för Anders Hansen i Leksand - 4500 lärde sig mer om hjärnan och fysisk aktivitet

I onsdags kom Anders Hansen till Leksand och föreläste om hjärnan och fysisk aktivitet inför 2000 elever och lärare från 10 skolor i Leksands, Rättviks och Gagnefs kommuner på dagen och ytterligare 2500 personer när vårdnadshavare, anhöriga och kunder till Leksands Sparbank var på plats på kvällen.

- Det är fantastiskt att det har kommit hit så många skolor och ungdomar, säger Björn Rinstad, vd på Leksands Sparbank, som tillsammans med Profilskolan Excel och Leksands kommun arrangerade föreläsningen.

När Anders klev upp på scenen kom det spontanta bussvisslingar och en stor applåd från skolungdomarna, med lite känsla av att det var en rockstjärna som klev upp på scenen.

- Jag har föreläst många gånger, men aldrig för såhär många människor samtidigt, sa Anders innan han drog igång föreläsningen.

Rörelse förbättrar tankemässiga förmågor
Anders presenterade forsningsrapporter på löpande band där vetenskapen kunde påvisa väldigt tydliga samband mellan fysisk rörelse och positiv utveckling av hjärnan.

- Att man rör på sig gör inte bara att man mår bättre, det gör också att man förbättrar i princip alla tankemässiga förmågor. Man blir mer koncentrerad, man minns bättre, man tål stress bättre och det verkar till och med påverka vår intelligens lite grann, sa Anders.

Stress - vanligaste orsaken till psykisk ohälsa
Anders berättade att stress är något vi människor inte kan klara oss utan, men att det i dagens samhälle lätt kan bli för mycket under för lång tid. Och att det är den vanligaste orsaken till psykisk ohälsa.

- Vårt stressystem är utformat utifrån hur våra förfäder levde. De behövde bestämma sig ganska snabbt när de stod framför lejon eller tigrar. Vi slipper ju lejon och tigrar, men problemet är att vi har kvar samma stressystem, säger Anders.

Nu för tiden stressar vi i allmänhet för andra saker, det kan vara plugget, tentor, jobbet, räkningar eller något annat vardagligt. Den stress som vi utsätter oss för är inte lika intensiv som våra förfäders, men den kan pågå under mycket längre tid.

- Att utsätta sig för hög aktivitet i det här stressystemet under för lång tid, där för lång tid snarare är månader och år, tycks vara skadligt för en del. Inte för alla, men vissa människor tycks ha en ökad sårbarhet för det.

Finns det något man kan göra för att tåla stress bättre då?

- Fysisk aktivitet är en form av stress för kroppen, men när man har sprungit, cyklat eller åkt skidor klart, då sjunker stresshormonet kortisol, och då sjunker det till lägre nivåer än det var på innan man började röra på sig. Det intressanta är att ju mer man upprepar det här, desto mindre stiger kortisol under aktiviteten och desto mer sjunker det efter aktiviteten.

Anders ser på motion som ett sätt för oss nutida människor att "hacka" våra hjärnor för att inte reagera lika kraftigt och dåligt på stress i vår vardag.

- Det allra mest intressanta är att när man sen stressas av andra orsaker än just motion, då reagerar man inte med samma stresspåslag om man är vältränad.

Anders menar också att vi behöver stress för att kunna funka och att vi inte skulle må bra utan stress.

- Att ha en tuff dag eller vecka på jobbet är absolut ingen fara, det som är skadligt är den långvariga stressen, månader och år, utan återhämtning.

Depressioner och fysisk aktivitet
Anders ställde sig själv frågan om man kan behandla depressioner med fysisk aktivitet?

- Det kan man faktiskt. Fysisk aktivitet har visat sig vara lika effektivt eller ge jämförbar effekt som antidepressiv medicin vid mild och medelsvår depression.

Men för att nå samma effekter som antidepressiva medel räcker det inte med promenader.

- Men, och det är ett stort men, för att få den effekten måste man göra något som gör att man får upp pulsen, och man måste göra det tre gånger i veckan, 45 minuter per gång och det kommer att ta 5-6 veckor innan man får full effekt. Men när man väl får det, är den effekten fullt i nivå med antidepressiva medel, menar Anders.

I Sverige tar ungefär var åttonde vuxen person antidepressiva medel och en anledning att det har ökat tror Anders är att fler har börjat ta medicin även vid mildare depressioner.

- När man bara är lite trött och hängig, då är det tyvärr så att antidepressiva funkar ganska dåligt. För den gruppen tror jag många gånger att fysisk aktivitet och motion är bättre.

Anders påpekar att den som äter antidepressiva medel inte ska sluta med det tvärt utan att ta upp det med sin doktor.

Hjärnan räknar varenda steg
När det är dags att runda av föreläsningen ber Anders publiken att lyssna lite extra noga, för om det är något de ska komma ihåg så är det detta:

- Det viktigaste är - allt räknas! Hjärnan räknar varenda steg.

Han tipsar publiken om att bygga in rörelse i sin vardag, så att det blir en vana som man gör utan att behöva fundera varje dag.

- Nu har vi med hjälp av elskotrar och matleveranser till dörren lyckats bygga ut de absolut sista stegen ur våra liv, och så märker vi att vi har förlorat något viktigt på vägen. Då måste vi hitta smarta sätt att bygga in det i våra liv igen, och det behöver inte vara att gå på gym eller friskis och svettis. Det kanske är att cykla till plugget eller jobbet, eller att ta förvana att alltid gå i trappor istället för att ta hissen. Det kanske är att lämna mobilen och leka på rasten istället för att titta på en skärm. Hitta sätt att bygga in det i ens liv så att det kan bli en naturlig vana. För hur vi än vrider och vänder på det så är vi människor utvecklade för rörelse. Och vi kommer att fungera och, framförallt, må bättre om vi bara gör lite mer av det.

Med kunskap följer ansvar
Anders tackades av med jubel och applåder när Leksands IFs VD Andreas Hedbon kom upp på scenen och överräckte en LIF-tröja med texten "Hansen" och nummer 2020 på ryggen. Sakarias Winberg, rektor på Profilskolan Excel, tackade Anders för att han tog sig tid att komma till Leksand och delade med sig av sin kunskap.

- Med kunskap följer också ett ansvar. Nu har du tagit ditt ansvar genom att du har studerat, läst på och utformat en föreläsning till oss. Nu ska vi ta vår del i ansvaret, att röra på oss och att ta budskap vidare. Tack för att du kom till Leksand!

Varför är Leksands Sparbank med och arrangerar den här typen av evenemang?
Vi är en sparbank vars syfte är att utveckla bygden. Det här är bara ett av tiotals projekt av olika slag som varje år blir av tack vare alla som är kunder i Leksands Sparbank. Pengarna återinvesteras i Leksands, Rättviks och Gagnefs kommuner istället för att delas ut till aktieägare nånstans långt bort.