Ulla-Britt och Steinar Dahl från föreningen Livskällan.

Födelsedagsfester på boenden - Livskällan hoppas öka besöken från anhöriga

-Med festen ”Den stora dagen” vill vi öka antalet besök från anhöriga på äldreboenden. För just nu är den siffran bedrövlig, säger Steinar Dahl, som tillsammans med sin fru Ulla-Britt driver den ideella föreningen Livskällan.

Livskällan har sedan 2004 anordnat live-musik på boenden för äldre och för personer med funktionsvariationer. Nu vill de ta arrangemangen ett steg längre genom att också bjuda in anhöriga.

-Vi vill göra som en stor födelsedagsfest för alla som bor där, fast på samma dag. Så utöver musiken vill vi även bjuda på tårta och dekorera lite festligt. Och så invitera alla anhöriga! Vi kallar det ”Den stora dagen”, berättar Steinar.

Vilket fint initiativ! Och ni gör det helt själva och utan kostnad för boendet?

-Ja, precis. Så förutom musiker är vi också några som följer med för att ställa iordning och hjälper till att få in och ut alla boende ur rummen – och för att liva upp stämningen lite. Vi skulle också vilja se över möjligheten med en trubadur som kan gå runt och sjunga till de som kanske är sängliggande, säger Steinar.

Vilka boenden kommer ”Den stora dagen” att anordnas på?

-Vi har tänkt börja med 15 fester fördelat på fem boenden i Leksand, fem i Rättvik och fem i Mora. Men förhoppningsvis ökar intresset och medlen så att vi kan göra samma sak på ännu fler boenden. Och vi hoppas att det blir stor uppslutning bland anhöriga!, berättar Steinar.

- Vi har sponsrat föreningen Livskällan i många år och sett vilket fantastiskt jobb de gör för att sprida glädje på bygdens boenden. När de ansökte om pengar för det här projektet var det självklart att Leksands Sparbank ville vara med och stötta, säger Björn Rinstad, tf VD på Leksands Sparbank.

"Den stora dagen" kommer att äga rum på söndagar på boenden under hösten och vintern 2019 med start på Enådal i Rättvik den 13 oktober.

Schema "Den stora dagen":

Rättvik är först ut: Söndagar kl. 14 -16 med den rutinerade musikanten, Vikinglegenden Jens Carlson:

13 oktober – Enådal, Rättvik

27 oktober – Enåbacken, Rättvik

10 november – Orestrand, Furudal

24 november – Prästskogen, Rättvik

8 december – Backåkern, Boda

Leksand/Gagnef 5 boenden mellan 19/1-2020 -- 15/3-2020 med gruppen ”Rådånk”

Mora 5 boenden mellan 22/3-2020 -- 17/5-2020 med musikern Kjell Thiger.

-----

Leksands Sparbank drivs som en fristående bank utan aktieägare. Istället delar vi ut vinsten till spännande projekt i bygden där Livskällans ”Den stora dagen” är ett av dem. Projektet tilldelas 120 000 kr.

Föreningen Livskällan är en politiskt och religiöst obunden ideell organisation som även driver radioprogrammet Kavalkad, vilken sänds via Radio Siljan varje måndag. Leksands Sparbank är stolt sponsor av Livskällan sedan flera år tillbaka.

Kontaktuppgifter:

Björn Rinstad

björn.rinstad@leksandssparbank.se

tf VD Leksands Sparbank

Sparbanksgatan 1, Box 77, 793 22 Leksand

Tel: 0247-886 75 alt. 070-674 66 37

www.leksandssparbank.se

Steinar Dahl

Föreningen Livskällan

steinar.dahl@telia.com

www.livskällan.nu

Oss äger ingen. Leksands Sparbank är en fristående bank utan aktieägare. Vårt mål är att människor och företag i bygden ska må bra och utvecklas. Vår vinst återinvesteras för att bygden ska blomstra. Vi är nämligen ingen vanlig bank.

​Leksands Sparbank är en fristående sparbank utan aktieägare. I stället delar vi ut vinsten till olika projekt i bygden, så att den kan utvecklas och bli ännu bättre. Vi erbjuder allt som behövs inom bank, försäkring och juridik till både privat- och företagskunder. Våra kontor i Leksand, Rättvik och Djurås har öppet fem dagar i veckan, alltid med personlig rådgivning och gedigen service.