Fyra publika laddplatser för laddbara bilar vid Leksands Sparbank i Leksand

Laddning för elbilar i Leksands centrum

Antalet laddbara bilar på vägarna ökar snabbtLeksands Sparbank har investerat i fyra publika laddpunkter för elbilar som erbjuds till personal, kunder och besökare till Leksands centrum.

-  Vi vill möta upp efterfrågan av laddning från personal, kunder och besökare till Leksands centrum. Det har inte funnits några publika laddpunkter för elbilar nära Leksands centrum. Vi hoppas att detta ska göra det enklare för besökare till Leksands centrum att utnyttja sina laddbara bilar, berättar Bo Liljegren, VD på Leksands Sparbank.

Laddpunkterna ger också besökare till evenemang möjlighet att parkera vid laddpunkterna och ladda under evenemanget. Det förenklar utsläppsfria resor med elbil från andra platser runt Leksand. Tillsvidare kommer laddning och parkering att vara gratis.

Fakta publika laddpunkter för elbil i Leksands centrum

• Fyra laddpunkter på Sparbanens parkering i Leksands Centrum (längst in på parkeringen bakom bankhuset)
  • Typ 2 uttag kompatibla med alla elbilar, egen sladd krävs
  • Max effekt 11 kW (3 fas 16 ampere)
  • Parkering endast för laddande bilar

Laddpunkterna finns registrerade på Uppladdning.nu och Laddinfra (databas för laddning till elbilar som nyttjas av många appar).