Landets mest nöjda bankkunder finns hos lokalt förankrade Sparbanker

Landets mest nöjda bankkunder finns hos lokalt förankrade Sparbanker

SKI Bank 2023 visar att svenska sparbanker har landets mest nöjda kunder. Nöjdheten hos företagskunderna når dessutom nivåer som inte setts på flera år. I tider av inflation, stigande räntor och ekonomisk oro blir det tydligt att trygghet, stabilitet och pålitlighet efterfrågas – vilket talar till de lokala sparbankernas fördel.

Inflation, stigande räntor, svag krona och generell ekonomisk oro har påverkat såväl Sverige som svenska bankkunder. Kritik mot bankbranschen hade därför varit väntad, men SKI Bank 2023 visar att framför allt Sveriges sparbanker levererar. De har de mest nöjda kunderna bland både företag och privatpersoner – för fjärde året i rad. Företagskunderna är dessutom nöjda på nivåer som inte setts på flera år.

”Som alltid är det intressant att se vad kunder tycker om oss banker, inte minst i dessa tuffare tider. Det är glädjande att se att människor och företag värderar den närhet och service vi som sparbank kan erbjuda i större utsträckning, att vi finns till för våra kunder och bygden”, säger Björn Rinstad, vd på Leksands Sparbank.

Kunder värderar också att kunna träffa sin bank fysiskt. Undersökningen frågar huruvida man tror att digitala tjänster fullt ut kan ersätta personlig kontakt eller fysiska möten. Här svarar hela 60 procent nej.

”Det är glädjande att se hur den mänskliga relationen är fortsatt viktig och att kunder uppskattar en lokal, tillgänglig bank. Det blir ett fint kvitto för oss i vår ambition att alltid finnas nära våra kunder, vara insatta och engagerade i lokalsamhället. När storbankerna stänger sina kontor och drar från landsbygden, står vi kvar med öppna kontor, personlig kontakt och service. Det är uppenbarligen ett framgångsrecept”, säger Björn Rinstad.

Oss äger ingen. Leksands Sparbank är en fristående bank utan aktieägare. Vårt mål är att människor och företag i bygden ska må bra och utvecklas. Vår vinst återinvesteras för att bygden ska blomstra. Vi är nämligen ingen vanlig bank.