Leksands Ridklubb miljoninvesterar

Leksands Ridklubb miljoninvesterar

Nu satsar Leksands Ridklubb på en anläggning för framtiden. Leksands kommun ger i år klubben 1,5 miljoner kronor i investeringsstöd och får även en kommunal borgen för banklån på 2 miljoner kronor. Från Leksands Sparbank har ridklubben fått ett bidrag på 480 tusen kronor som en del i strategin att investera i insatser för bygden.

– Leksands ridklubb är i behov av ett nytt ridhus för att kunna utveckla sin verksamhet vidare. Vi hoppas även kunna samverka med andra idrotter och föreningar. Ett till ridhus gör det möjligt för fler träningar och mer tävlingar. Vi är många som har längtat efter den här byggstarten, säger klubbens ordförande Ulrica Granberg.

– Vi är ingen vanlig bank och vårt viktigaste mål är att bidra till bygdens utveckling, vi tror att satsningar som det nya ridhuset är viktigt för framtiden, säger Bo Liljegren, vd Leksands Sparbank.

Ridsporten är idag den näst största ungdomsidrotten i Sverige och den enskilt största för tjejer.

– Det finns mycket positivt som följer med vid hanteringen av hästar, inte minst tydlig kommunikation och att man lär sig ta ansvar. Den livsutbildningen är något vi vill vara med och möjliggöra för ungdomarna i Leksand, fortsätter Bo Liljegren.

Det första spadtaget togs lördagen den 13 juni i samband med klubbens lokala/regionala tävlingar i dressyr med finaler i ponnyallsvenskan division I och III.

Ridhuset beräknas stå färdigt till årsskiftet.

Fakta:

Ridhuset är den första etappen av en större upprustning av ridklubbens anläggning. I senare etapper planeras bland annat ett nytt stall med plats för 10 hästar, nytt bevattningssystem, förråd, ny dressyrbana och domartorn.

Ridklubben i Leksand har drygt 200 medlemmar. Klubben har en mycket aktiv ungdomssektion och bedriver ridskoleverksamhet sex dagar i veckan, samt tränings- och tävlingsverksamhet. Ridklubben har idag Dalarnas enda fullstora fälttävlansbana och siktar mot att bli Dalarnas fälttävlanscentrum. Aktiva i klubben tävlar framgångsrikt i både fälttävlan, hoppning och dressyr.

För ytterligare information kontakta:
Björn Rinstad, marknadschef Leksands Sparbank
tel nr: 0247-886 75, mejl: bjorn.rinstad@leksandssparbank.se