Foto: Mora IK

Leksands Sparbank blir huvudpartner till Mora IK Ungdom

Mora IK:s ungdomsverksamhet gör det möjligt för över 300 barn och ungdomar att spela hockey. Där utvecklas de både på och utanför isen, samtidigt som bygdens föreningsliv framtidssäkras. En snart invigd träningshall öppnar för ytterligare möjligheter. Så gör även det nya samarbetet med en huvudpartner för ungdomsverksamheten – Leksands Sparbank.

”Vi är otroligt glada och tacksamma över att sparbanken vill engagera sig i klubben och framför allt i ungdomsverksamheten. Att ha en partner som vill nischa sig mot ungdomssidan blir en trygghet för oss, som gör att vi kan jobba mer långsiktigt. Det är viktigt inte minst för oss klubbar med begränsade resurser att kunna bygga ordentligt från grunden. Jag ser också fram emot att göra saker tillsammans. Alltifrån att dra nytta av sparbankens kunskaper inom ekonomi, så att våra ungdomar kan få sådana insikter via sin idrott, till att göra aktiveringar i samband med exempelvis Tre Kronors hockeyskola och andra evenemang”, säger Peter Masuhr, klubbdirektör i Mora IK.

Idag har klubben över 300 ungdomar fördelade på omkring tio lag i åldersspannet 3–16 år. Det är både pojkar och flickor som tränar och spelar pool- och seriespel. Snart invigs även den nya ungdomsarenan, som enligt Peter Masuhr kommer att göra stor skillnad för ungdomsverksamheten i form av exempelvis träningstider och tillgänglighet.

Från sparbankens sida är partnerskapet en satsning som går i linje med visionen om en hållbar och attraktiv Siljansbygd.

”För oss är ungdomsverksamhet och föreningsliv otroligt viktiga pusselbitar för en levande bygd. Vi vet av erfarenhet att satsningar på föreningslivet är avgörande på så många plan. Att barn och ungdomar tidigt får en meningsfull fritid och känna tillhörighet, ger ringar på vattnet både här och nu och i framtiden. Därför är vi stolta över att få göra det här tillsammans med Mora IK. Vi vet att de gör ett väldigt bra jobb, där både killar och tjejer får spela hockey och får en positiv kontakt med föreningslivet”, säger Jonas Heimer, marknadschef på Leksands Sparbank.

Oss äger ingen. Leksands Sparbank är en fristående bank utan aktieägare. Vårt mål är att människor och företag i bygden ska må bra och utvecklas. Vår vinst återinvesteras för att bygden ska blomstra. Vi är nämligen ingen vanlig bank.