Från vänster: Andreas Hedbom, Malin Floridan, Lisa Ek och Jonas Heimer.

Ny storsatsning sätter Dalarnas ungdomar i rörelse – sparbanken går in som founding partner

Fler barn och unga som rör på sig och samtidigt slussas in i Dalarnas föreningsliv. Det är målet med den nya storsatsningen ”Sätt Dalarna i rörelse”, ett femårsprojekt där Leksands Sparbank står som founding partner.

”Sätt Dalarna i rörelse” är ett initiativ från Leksands IF som ska ge fler barn och ungdomar möjlighet att ta del av alla de hälsofrämjande effekter som idrotten kan bidra med. För att nå framgång ska man bygga ett stort kontaktnät och samarbeta med Dalarnas många föreningar.

”Inledningsvis kommer vi att ha ett stort fokus på att få med oss föreningar i regionen. Vi har redan påbörjat föreningsbesök och har träffat nyfikna och engagerade föreningar varav tio i ett första skede är anslutna. Det är jätteroligt att vi har fått ett så bra gensvar och ser givetvis en jättepotential i projektet som helhet. Vi i Leksands IF lägger stor vikt vid vårt hållbarhetsarbete, och där är Dalarna i rörelse självklart en viktig del”, säger projektledare Lisa Ek, som också jobbar med social hållbarhet i Leksands IF. Föreningen kommer att samordna, processled och på olika sätt agerar som en stadigvarande resurs och inspirationskälla under projektets gång. Leksands Sparbank går in som founding partner – och därmed möjliggörare – till initiativet.

”Att barn och unga rör sig för lite är en stor samhällsutmaning idag. Att då kroka arm med Leksands IF i den här satsningen är självklart för oss och vi är övertygade om att projektet kommer att leva upp till sitt namn och verkligen sätta Dalarna i rörelse. För oss är det avgörande att Dalarna är och förblir både hållbart och attraktivt – och då behöver vi barn och unga som mår bra och får med sig så bra förutsättningar som möjligt inför resten av livet. Motion, rörelse och föreningslivets alla sociala fördelar kommer definitivt göra gott inför framtiden”, säger Jonas Heimer, marknadschef på Leksands sparbank.

Projektet sträcker sig över en femårsperiod. Under 2024 handlar det framför allt om att hitta samverkan med intresserade föreningar som vill vara med i satsningen. Därefter börjar arbetet med att kartlägga vilka behov som finns och börja implementera olika initiativ tillsammans med de anslutna föreningarna. Det kan handla om exempelvis temadagar, ledarskapsutbildningar, prova på-dagar och föreningsträffar. Alla initiativ följs upp och utvärderas löpande.

Leksands Sparbank är en fristående sparbank utan aktieägare. Vi delar ut vår vinst till olika projekt i bygden, så att den kan utvecklas och bli ännu bättre. Självklart erbjuder vi allt som behövs inom bank, försäkring och juridik till både privat- och företagskunder. Våra kontor i Leksand, Rättvik och Djurås har öppet fem dagar i veckan, alltid med personlig rådgivning och gedigen service.