Det gamla utsiktstornet ska rivas och ett nytt ska stå klart sommaren 2019.

Nytt utsiktstorn byggs vid Naturum i Siljansnäs

Det kommer att byggas ett nytt utsiktstorn vid Naturum i Siljansnäs. Det nya utsiktstornet ska stå klart sommaren 2019.

Besöksnäringen är en av de snabbast växande branscherna i Sverige och en mycket viktig näring för Siljansbygden och Dalarna. En framgångsrik besöksnäring innebär dessutom ökad omsättning för många fler branscher.

- Leksands Sparbank beslutade att stötta den här satsningen hösten 2016 och vi är väldigt glada för Länsstyrelsens besked att tornet nu ska byggas. Satsningen är viktig för Siljansbygden och Dalarna. Det är fantastiskt vackert i Siljansnäs och i Siljansbygden, nu får fler möjlighet att ta del av de unika vyerna, säger Bo Liljegren på Leksands Sparbank.

Utsiktstornet Naturum i Siljansnäs har länge varit ett viktigt och välbesökt resmål. Det gamla tornet som är 22 meter högt byggdes redan på 1930-talet och hade årligen cirka 30 000 besökare. Sedan 3 år så har tornet varit stängt då en besiktning visat att besökarnas säkerhet inte kunnat garanteras.

Det nya tornet kommer att tillgänglighetsanpassas och ha hiss.

Mer information:

Kontakt Leksands Sparbank: