Stig Dahlström och Susanne Strobl från föreningen Allmogen

Ore älv tillgängliggörs för naturupplevelser

Uppe i Ore älv planeras en båtiläggningsplats och ett vildmarksläger med stöd från Leksands Sparbank. Det är ideella föreningen "Allmogen - landskap, djur, natur och kultur", med bland andra Stig Dahlström och Susanne Strobl i spetsen, som står bakom projektet.

Föreningen vill tillgängliggöra en del av Ore älv som många inte har sett på grund av dess otillgänglighet.

Magisk natur

- Den här delen av älven är väldigt speciell. Älven är som ett pärlband med långsträckta sel och fjärdar som nästan bildar egna sjöar, berättar Stig.

- Jag är som barn uppväxt i norra Ore och jag har fortsatt att göra mina vildmarksturer där uppe, berättar Stig, som vurmar för att upptäcka Oreälvens storslagna natur från båt eller kanot.

- Det är en lättpaddlad och lugn älv, med oerhört vacker natur, berättar Susanne som poängterar att genom iläggningsplatsen kommer även båtar att kunna ta sig i älven och därmed kan även personer med funktionsnedsättning komma ut på älven.

Vildmarksläger med vindskydd för övernattning

Föreningen Allmogen kommer förutom att ställa iordning en isättningsplats även bygga upp ett vildmarksläger med ett vindskydd, som möjliggör att man kan stanna uppe i älvområdet några dagar. Allt beräknas vara klar till våren 2020.

Genom ett samarbete med Sveaskog, som äger marken, har föreningen fått tillstånd att använda ett ställe som användes så sent som på 1960-talet då flottningen fortfarande pågick i älven.

Platsen är den enda på den nästan 2,5 mil långa älvsräckan där det går att lägga i båtar, vilket öppnar upp en del av älven som idag inte används. Båtiläggningsplatsen är dock i dåligt skick och det krävs en upprustning. Därför kontaktade föreningen Leksands Sparbank.

Sparbanken tror på området och återinvesterar

- Vi såg bankens annons om insatser för bygden och tänkte att det här är helt i det ändamålets riktning. Att bygga något som är öppet för alla, som alla får tillgång till, både ortsbor och turister, säger Stig.

Och Leksands Sparbank var med på noterna.
- Vi tror, som Stig säger, att det här kommer att uppskattas av både av ortsbor och turister. Det finns otroliga naturupplevelser i området, och det här är en av dem. Det magiska landskapet imponerar på oss, säger Björn Rinstad, tillförordnad VD på Leksands Sparbank.

I Sverige blir det just nu vanligare att semestra och hitta upplevelser i närheten istället för att åka långt bort, så kallad "hemester".

- Att "hemestra" är en tydlig trend där den låga kronkursen och klimatdebatten påverkar hur vi semestrar. Jag tror hållbar turism och den här typen av upplevelser ligger i tiden, fortsätter Björn.

Leksands Sparbank återinvesterar i bygden och stöttar projektet som öppnar upp för friluftsliv, camping, fiske, båt- och kanotturer i tidigare ej nådda vatten med 75.000 kr.

Stig Dahlström, föreningen Allmogen, 070 536 5823
Björn Rinstad, tf VD Leksands Sparbank, 070 674 66 37

Oss äger ingen. Leksands Sparbank är en fristående bank utan aktieägare. Vårt mål är att människor och företag i bygden ska må bra och utvecklas. Vår vinst återinvesteras för att bygden ska blomstra. Vi är nämligen ingen vanlig bank.

​Leksands Sparbank är en fristående sparbank utan aktieägare. I stället delar vi ut vinsten till olika projekt i bygden, så att den kan utvecklas och bli ännu bättre. Vi erbjuder allt som behövs inom bank, försäkring och juridik till både privat- och företagskunder. Våra kontor i Leksand, Rättvik och Djurås har öppet fem dagar i veckan, alltid med personlig rådgivning och gedigen service.