Pressinbjudan: Barn föds inte med fördomar - skolprojekt för 2200 ungdomar och 300 lärare

"Barn föds inte med fördomar" är ett skolprojekt för nästan 2200 ungdomar och 300 lärare i Leksand, Gagnef, Rättvik och Malung-Sälens kommuner. Projektet leds av Glada Hudik-teatern och syftar till att ge våra barn sunda värderingar genom att acceptera och uppskatta olikheter.

Barn föds inte med fördomar. De får dem av oss vuxna. En av samhällets viktigaste uppgifter är att främja demokrati, rättvisa och respekt för människors lika värde. Ett dynamiskt och vidsynt samhälle välkomnar mångfald och olikheter. Integration handlar inte om att alla ska bli lika. Det handlar om att vi ska acceptera och lära oss uppskatta att vi är olika. Vi som delar dessa värderingar måste ställa oss frågan, hur kan vi på bästa sätt överföra dem till våra barn?

Glada Hudik-teatern leder skolprojektet som möjliggörs med Leksands Sparbank som lokal finansiär. Projektet stöds nationellt av Glada Hudik-teaterns supporterklubb, Allmänna Arvsfonden och Kronprinsessparets stiftelse.

Pressträff och uppstartsmöte

Torsdag 28 januari startar skolprojektet. Vi bjuder in er som representanter för media att vara med och har förhoppningen att sprida budskapet även utanför klassrummens väggar. Pressträffen är innan lärarnas uppstartsmöte och det finns möjlighet att stanna och lyssna på lärarnas uppstartsmöte.

När: torsdag 28 januari klockan 15.30 till 16.00 med möjlighet att lyssna på uppstartsmötet med lärarna 16.00 till 17.30.
Var: Aulan i Sammilsdalsskolan i Leksand
Hur: Pär Johansson, intiativtagare till Glada Hudik-teatern, Leksands Sparbank och Leksands kommun presenterar skolprojektet och dess mål.

Vi hälsar er varmt välkomna!

Björn Rinstad, marknadschef Leksands Sparbank, 070 - 674 66 37
Mia Berglund, informationsansvarig Glada Hudik-teatern, 070 - 593 23 23