Rekordstor återinvestering: 7 miljoner kronor till bygden

Rekordstor återinvestering: 7 miljoner kronor till bygden

Sju miljoner kronor ska återinvesteras i projekt som ska utveckla bygden. Det är den största summan i Leksands Sparbanks historia som nu sätts av för insatser i Leksands, Rättviks och Gagnefs kommuner.

Vid onsdagens årsstämma fattade sparbankens 24 huvudmän beslut om att avsätta rekordsumman sju miljoner kronor till insatser för bygden. Det är den största summan i sparbankens historia. I oroliga tider, inte minst när den ekonomiska situationen slår hårt mot många delar av samhället, blir den här typen av stöd extra viktiga.

”I tuffa tider är det självklart att vi som lokal sparbank ska ta vårt ansvar och stötta bygden. Vi jobbar hårt för att vara den trygga och stabila bank vi är, vilket också ger oss möjlighet att vara offensiva nu när det verkligen behövs. Investeringar i projekt som blickar framåt, som bidrar till ett hållbart och attraktivt Dalarna, får inte stanna av. De är snarare mer nödvändiga än någonsin”, säger Björn Rinstad, vd på Leksands Sparbank.

Insatser för bygden ska i huvudsak användas till projekt av engångskaraktär som leder till en hållbar utveckling och tillväxt i sparbankens verksamhetsområde, alltså i Leksands, Rättviks och Gagnefs kommuner. Bidragen kan sökas av kommuner, företag, organisationer, ideella föreningar och privatpersoner. Beslut om stöd tas två gånger om året, en gång på våren och en gång på hösten.

Läs mer om insatser för bygden och ansökan på leksandssparbank.se/insatser-for-bygden.

Så fungerar sparbanken

Leksands Sparbank har inga aktieägare. Delar av sparbankens vinst återinvesteras istället i projekt som ska utveckla bygden, istället för att delas ut till aktieägare. Företag, föreningar, privatpersoner eller andra organisationer kan söka ekonomiskt stöd till sina utvecklingsprojekt genom insatser för bygden.

I sparbanken har de så kallade huvudmännen det yttersta ansvaret. De utser styrelse, godkänner bokslut och vinstdisposition på årsstämman. Hälften av sparbankens huvudmän utses av kommunfullmäktige inom bankens verksamhetsområde (Leksand, Rättvik och Gagnefs kommuner). Den andra hälften utses av huvudmännen själva. Personerna som är huvudmän ska ha lokal förankring. Leksands Sparbank har idag 24 huvudmän som representerar en lokal bredd, både geografiskt och inom olika yrkeskategorier.

Leksands Sparbank är en fristående sparbank utan aktieägare. I stället delar vi ut vinsten till olika projekt i bygden, så att den kan utvecklas och bli ännu bättre. Vi erbjuder allt som behövs inom bank, försäkring och juridik till både privat- och företagskunder. Våra kontor i Leksand, Rättvik och Djurås har öppet fem dagar i veckan, alltid med personlig rådgivning och gedigen service.