Björn Rinstad, vd Leksands Sparbank

SKI Bank 2022: Bankkunder mindre nöjda, Sparbankerna går mot trenden

Svenskt kvalitetsindex har släppt sin kartläggning över Sveriges mest nöjda bankkunder för privatpersoner och företag 2022. Generellt har svenska bankkunder blivit mindre nöjda och det är framförallt nischbankerna som får lägre betyg från sina kunder.

SKI skriver i sitt pressmeddelande: ”SKI Bank 2022 visar att svenska bankkunder åter har blivit mindre nöjda. Det betyder att den positiva trenden sedan ’bottenåret’ 2017 är bruten. En ny, osäker och oförutsägbar tid förändrar kundernas behov, krav och förväntningar. Nu söks trygghet, stabilitet och pålitlighet.”

De mest nöjda kunderna både bland företag och privatpersoner finns hos Sveriges Sparbanker. Sparbankernas kundnöjdhet går dessutom mot branschens generella trend och ökar något.

- I tuffare tider tycks människor och företag värdera den närhet och service vi kan erbjuda i större utsträckning, att vi finns till för våra kunder och bygden, säger Björn Rinstad, vd på Leksands Sparbank.

Björn är nöjd med Leksands Sparbanks och Sparbankernas placering i undersökningen, men ser också ett allvar i den ekonomiska situationen.

- Det är oroliga tider och nu har vi en extra viktig roll, vi finns här mitt i vår marknad och kan hjälpa människor och företag. Dörrarna är öppna till våra kontor, säger Björn.

Fysiska möten och personlig service viktigt för företagare
    SKI konstaterar också i undersökningen att företagskunder kräver mer personlig service och att digitaliseringen har svårt att ersätta det fysiska mötet för dem.

Många banker har under en period lagt ner sina kontor på landsbygden runt om i Sverige vilket Björn menar är en olycklig utveckling.

- Det är synd för företagare utanför de större städerna att banker lägger ner sina lokalkontor, men vi tror stenhårt på Dalarna och Siljansbygden och vill stötta företag och människor som utvecklar regionen. Företagen är viktiga för oss alla, de skapar service, tjänster och jobb. De är grunden till vår välfärd och livskvalitet. Vi satsar framåt och har precis öppnat ett kontor i Djurås, vi tror ju på den här bygden.

Mer information och kontakt

Länsförsäkringar Bank 64,6
      Nordea 62,2
      Swedbank 61,9

* Varje enskild Sparbanks resultat publiceras inte av SKI, men Leksands Sparbank har valt att visa sitt resultat.

Oss äger ingen. Leksands Sparbank är en fristående bank utan aktieägare. Vårt mål är att människor och företag i bygden ska må bra och utvecklas. Vår vinst återinvesteras för att bygden ska blomstra. Vi är nämligen ingen vanlig bank.